این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۵۵-۹۱
عنوان فارسی
واکاوی راهبردهای مواجهه با پدیده کم کاری در سازمانهای دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
بررسی رفتارهای انحرافی منابع انسانی، یکی از مسائل چالشبرانگیز سازمانهای دولتی است. یکی از این رفتارها کمکاری است. مواجهه با این پدیده از زاویه نگاه کارکنان یا مدیران الزامهای خاصی را میطلبد و هدف مقاله بهکارگرفتن راهبردهای مناسب در برابر آنها برای سطوح مختلف سازمانی است.
روششناسی:
این پژوهش با فلسفه تفسیرگرایی و رویکرد استقرایی، از راهبرد تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته و با روششناسی کیفی و افق زمانی مقطعی اجرا شده است. دادهها از راه مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 52 نفر از مدیران و کارکنان 14 سازمان دولتی جمعآوری و با روش گرانهیم و لودمن تحلیل شدند. تحلیل با کمک نرمافزار
مکس کیو دی ای و با هدف استخراج مضامین و راهبردهای مواجهه با پدیده کمکاری انجام شده است
.
یافتهها:
یافتههای پژوهش نشان از کشف 115 عامل مؤثر بر کمکاری کارکنان در سازمانهای دولتی است که در 9 حیطه دستهبندی شدهاند. هر یک از حیطهها ترکیبی از عوامل پدیدآورنده کمکاری
ناظر بر کارکنان یا مدیران شامل حیطههای اجتماعی/ اقتصادی/ فرهنگی/ سیاسی/ فنی/ مدیریتی/ فردی/ سازمانی و فرایندی است.
نتیجهگیری:
بنابر نتایج حاصل از مصاحبههای انجامشده، حیطههای مواجهه را باید از دو منظر کارکنان و مدیران و در سه سطح راهکار، راهبرد وظیفهای و راهبرد سازمانی بررسی کرد. نتایج نشان داد که در میان حیطههای مختلف نوع فرایندی و سازمانی حایز اکثریت عوامل مؤثر بر پدیده کمکاری بوده و حیطه مدیریتی نیز تنها دستهای است که هیچ عامل قابل توجه کارکنان در آن دیده نمیشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمکاری،راهبردهای مواجهه،پدیده کمکاری،سازمانهای دولتی،
عنوان انگلیسی
Analysis of Coping strategies with the phenomenon of Soldiering in Iranian government organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Investigating deviant human resource behaviors is one of the challenging issues of government organizations. One of these behaviors is underperformance. Facing this phenomenon from the perspective of employees or managers requires specific requirements, and at different organizational levels, a set of appropriate strategies must be adopted for them. Therefore, the aim of this study is to categorize the effects and factors affecting this phenomenon and how to deal with them at each level.
Methodology: Therefore, 52 experts related to the subject were identified and the data were collected through semi-structured interviews and examined using Max QDA Analytics2021 software and based on the logic of the qualitative content analysis method.
Findings: The research findings indicate the discovery of 115 factors affecting employee underperformance in government organizations, which can be categorized into 9 areas. Each of the domains is a combination of factors that cause underperformance on employees or managers, including: social/economic/cultural/political/technical/managerial/individual/organizational/process domains.
Conclusion: According to the results of the interviews, the exposure domains should be examined from the perspectives of employees and managers, and at three levels: strategy, task strategy, and organizational strategy. The results indicated that among the different domains, the process and organizational type has the majority of factors affecting the underperformance phenomenon, and the managerial domain is the only category in which no significant employee factor is seen.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کمکاری,راهبردهای مواجهه,پدیده کمکاری,سازمانهای دولتی
نویسندگان مقاله
امید اردلان |
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
حسن دانایی فرد |
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
علی اصغر شالبافیان |
دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
سیدمحمدتقی میرداماد نجف آبادی |
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی (مدیریت منابع انسانی)، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ormr.modares.ac.ir/article_18437_027fff1a453fd8fcf7a1a904dc81494c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات