این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۳-۶۸

عنوان فارسی الگوی تاب‌آوری کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در مواجهه با قوی سیاه با تأکید بر محورهای درونی سازمان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش تدوین الگوی تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در مواجهه با رویداد قوی سیاه با تأکید بر محورهای درونی سازمان است. روش: این پژوهش با روش کیفی و در طی چند مرحله انجام شد. داده‌های پژوهش در بخش تحلیل مضمون از راه مصاحبه با 26 مشاور دارای مجوز مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور گردآوری شد. برای ارزیابی کفایت تحلیل مضمون و دستیابی به اجماع کلی، از روش دلفی فازی استفاده شد. خروجی این مرحله 11 مقوله اصلی و 25 مقوله فرعی در دو محور بود. جهت ساختاربندی الگوی پژوهش و سطحبندی متغیرها از تکنیک مدل‌سازی ساختاری -تفسیری استفاده شد. یافته‌ها: مقوله‌های طرحواره مدیر، شایستگی رفتاری و تخصصی وی در محور مدیریت ارشد و محور قابلیت‌های سازمانی شامل جهت‌گیری راهبردی، اصلاح ساختار و تعالی فرایندها، ترویج فرهنگ مثبت، نظام مالی دقیق، نظام‌مندی منابع انسانی شایسته، جهت‌گیری بازار متناسب با شرایط، آمادگی زیرساخت‌های فیزیکی و اطلاعاتی و به‌کارگیری فناوری اطلاعات هستند. الگوی به‌دست‌آمده با ایجاد ظرفیت‌ها و بسترهای درونی سازمان در شرایط نامطمئن از راه واکنش سریع و اقدام‌های نوآورانه شرایط ادامه تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط،رویداد قوی سیاه،محورهای درونی سازمان،قابلیت‌های سازمانی،

عنوان انگلیسی A Model for the Resilience of SME's in black swan conditions with emphasis on the internal axes of the organization
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study is to develop A Model for the Resilience of SME's in black swan conditions with emphasis on the internal axes of the organization.
Design/methodology/approach: Research data in the content analysis section was collected through interviews with 26 licensed consultants from consulting, information and entrepreneurship services centers. Fuzzy Delphi technique was used to assess the adequacy of content analysis, in-depth understanding of expert opinions and reaching a general consensus. The output of this stage was 11 main categories and 25 sub-categories in two axes. The output of this stage was 11 main categories and 25 sub-categories in two axes. Structural-interpretive modeling technique was used to structure the research model, interpret the conceptual relationships and level the variables.
Findings: Categories of managerial schema, behavioral and professional competence in the field of senior management, as independent variables of Mic Mac in the third and fourth levels of the diagram and the axis of organizational capabilities including strategic orientation, reforming the structure and excellence of processes, promoting positive culture, financial system Accurate, well-organized human resources, appropriate market orientation, readiness of physical and information infrastructure and the use of information technology in the first and second levels of the diagram were placed in the group of dependent and linked variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط,رویداد قوی سیاه,محورهای درونی سازمان,قابلیت‌های سازمانی

نویسندگان مقاله حسین رحمان سرشت |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

مهدیه جلالپور |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

وحید ناصحی فر |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

وحید خاشعی |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://ormr.modares.ac.ir/article_18363_5dae01b4d1676e564a63b7d221d2f14c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات