این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۶۹-۹۶

عنوان فارسی ارائه مدل کج‌رفتاری مشتریان خدمات سازمان‌های‌ مالی
چکیده فارسی مقاله کج‌رفتاری به‌عنوان رفتاری غیرعقلایی و غیرمنطقی، نوعی از رفتار و تصمیم‌گیری در بین مشتریان بازارها و سازمان‌ها به‌ویژه در بخش مالی و سرمایه‌گذاری است که شناخت ماهیت آن، همچنین عوامل مؤثر و پیامدهای آن می‌تواند به پیش‌بینی بهتر بازارها کمک کند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کج‌رفتاری مشتریان این نوع سازمان‌ها (به‌طور خاص بازار سرمایه و بورس) می‌باشد. در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با بهره‌گیری از روش آمیخته کیفی کمی (اکتشافی- تأییدی)، همچنین به‌کارگیری فن تحلیل مضمون مصاحبه‌ها (در بخش کیفی) و تحلیل داده‌ها و سنجش مدل پژوهش با کمک نرم‌افزارهای آماری SPSS 22 و Smart PLS 3 (در بخش کمی) مدلی از این پدیده ارائه شده تا شناخت بهتری از آن حاصل شود. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و مشتریان مطلع در زمینه پژوهش و در بخش کمی نیز تمام مشتریان خدمات بازار بورس را شامل شده است. همچنین در بخش کیفی پژوهش، نمونه 11 نفری و در بخش کمی نیز 176 نفر از مشتریان تهرانی سازمان بورس بررسی شدند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که کج‌رفتاری مشتریان به‌طور مستقیم متأثر از 3 نوع سوگیری‌ ذهنی بوده و ارزش‌های فرهنگی، شرایط و قوانین اقتصادی و عوامل سیاسی نیز بر شکل‌گیری سوگیری‌های ذهنی و در پی آن کج‌رفتاری مؤثر است. همچنین علاوه بر تعیین الگوهای کج‌رفتاری در این بازار، پیامدهای بی‌ثباتی اقتصادی و هرج و مرج اجتماعی از جمله پیامدهای مهم و کلیدی کج‌رفتاری مشتریان خدمات سازمان‌های مالی شناخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار مشتری،کج‌رفتاری مشتریان،اقتصاد رفتاری،سوگیری ذهنی،

عنوان انگلیسی Proposing a Model for Customer Misbehavior in financial institutions services.
چکیده انگلیسی مقاله Misbehavior as irrational behavior is a type of behavior and decision-making among customers of markets and organizations, especially in the financial and investment sector, which recognizing its nature, as well as its effective factors and consequences can help to better predict markets. The purpose of this study is to design a model of misbehavior of customers of this type of organizations (specifically capital market). In this research, an attempt has been made to use a qualitative and quantitative methods, as well as the technique of interview content analysis and data analysis and measurement of the research model with the help of SPSS 22 and Smart PLS 3 statistical software to provide a better understanding of this phenomenon To be obtained. The results of this study indicate that customers' misbehavior is directly affected by 3 types of mental biases and cultural values, economic conditions and laws and political factors also affect the formation of mental biases. In addition to identifying instances of misbehavior in this market, the economic instability and social chaos are also known as important and key consequences of customer misbehavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار مشتری,کج‌رفتاری مشتریان,اقتصاد رفتاری,سوگیری ذهنی

نویسندگان مقاله ایمان عمویی |
دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

سید فتح الله امیری عقدایی |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

آذرنوش انصاری طادی |
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://ormr.modares.ac.ir/article_18364_d8cbd7fc6f1b70267eafd6bb4bb42889.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات