این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۹-۱۵۱

عنوان فارسی طراحی مدل کیفیت روابط مدیر-کارمند در سازمان‌های دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله روابط محیط کار، روابط بین شخصی منحصر‌به‌فرد و با نتایج مهم برای افراد و سازمان‌ها تلقی می‌شود. کیفیت این روابط به‌ویژه میان مدیر و کارمند با پیامدهای متنوع مهم فردی و سازمانی همراه است. انتظار می‌رود کارکنان در سطوح بالای کیفی ارتباطات، سطوح بالاتری از عملکرد و تعهد به سازمان را نسبت به رابطه با کیفیت پایین نشان دهند. بر همین اساس پژوهش حاضر با صبغه ترکیبی شکل گرفته است. در این پژوهش نخست با استفاده از روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون کدهای اولیه شناسایی و متعاقب آن مضامین مفهوم پژوهش دسته‌بندی شد. در مرحله کمی پژوهش نیز شاخص‌های واکاوی‌شده برای ارزیابی بهتر با استفاده از پرسشنامه در ستاد مالیاتی تهران و اداره کل مالیاتی شمال تهران توزیع و نتایج به‌وسیله تحلیل عاملی اکتشافی از طریق نرم‌افزار spss ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده شناسایی شش بعد رفتارهای اطمینان‌بخش، رفتارهای حرفه‌ای، رفتارهای مدیریتی، مهارت‌های فنی، مهارت‌های انسانی و مهارت‌های ارتباطی برای مفهوم کیفیت رابطه مدیر-کارمند و رابطه مستقیم و معنادار مفهوم پژوهش با دو متغیر عملکرد شغلی و تعهد سازمانی کارکنان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روابط مدیر- کارمند،کیفیت رابطه،عملکرد کارکنان،تعهد سازمانی،سازمان‌های دولتی،

عنوان انگلیسی Designing a model of manager-employee relations quality in Iranian public organizations
چکیده انگلیسی مقاله Relations at the work environment are unique interpersonal relationships with important outcomes for individuals and organizations. An important aspect of these relationships is the relations quality of the between the manager and the employee. The quality of manager-employee relationships is associated with a variety of important individual and organizational implications. It is expected that the staff at the higher levels of this relationship will show higher levels of performance and commitment to the organization than the low-quality relationship. Accordingly, the present study was developed with a synthetic method. In this research, the qualitative method and thematic approach, Primary codes were identified and subsequently the concepts of research were categorized. In the quantitative method, the identified index was evaluated using a questionnaire in tax offices of Tehran. The results were analyzed by exploratory factor analysis using spss software. The results of this study stating that six dimensions of Reassuring behaviors, Professional behaviors, technical skills, Human skills and Communication skills for the concept of relations quality between manager and employee and the direct and meaningful relationship between the concept of research with two variables of employee job performance and Organizational Commitment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روابط مدیر- کارمند,کیفیت رابطه,عملکرد کارکنان,تعهد سازمانی,سازمان‌های دولتی

نویسندگان مقاله حمیدرضا قاسمی بنابری |
دکترای مدیریت سازمان‌های دولتی ایران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

لطف اله فروزنده دهکردی |
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

حسن دانایی فرد |
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

احمدعلی خائف الهی |
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://ormr.modares.ac.ir/article_18366_6e13cd44efd5008871ff9e95c7d724eb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات