این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۷
عنوان فارسی
تأثیر تعهد سازمانی و ارتباط با مشتری بر نیت اخلاقی کارکنان: نقش میانجی فنون خنثاسازی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر تأثیر متغیرهای تعهد سازمانی و رویکرد ارتباطی کارکنان نسبت به مشتری را در ارتقای نیت اخلاقی کارکنان
بررسی
میکند، همچنین به نقش بازدارنده فنون خنثاسازی در این رابطه نیز میپردازد. پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است.
جامعه آماری، کارکنان دفاتر نمایندگی بیمه در شهر رشت شامل 438 نفر میباشد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 210 پرسشنامه جمعآوری و تحلیل شد.
از پرسشنامههای استاندارد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که پایایی و روایی سازه آن در پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از نرمافزار
پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد که تعهد سازمانی کارکنان بهطور مستقیم بر تقویت نیت اخلاقی آنها در سازمان تأثیر (ضریب مسیر 307/0) دارد ولی از سوی دیگر فنون خنثاسازی نیز میتواند عامل بازدارنده مؤثری (ضریب مسیر 263/0-) در تحقق نیتهای اخلاقی در سازمانها باشد. همچنین در تکمیل این یافته مشخص شد که ارتقای مشتریمداری در سازمانها منجر به کاهش (ضریب مسیر317/0-) استفاده از فنون خنثاسازی بهوسیله کارکنان میشود و میتواند به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش نیت اخلاقی در کارکنان سازمانی شود.
بنابراین مدیران میتوانند
با ارتقای نگرشهای مثبت همچون تعهد سازمانی و مشتریمداری در کارکنان، زمینه مناسبی را برای بروز رفتارهای اخلاقی در سازمان فراهم کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیت اخلاقی،خنثاسازی،تعهد سازمانی،ارتباط با مشتری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
This study focuses on the role of neutralization techniques in the impact of variables of organizational commitment and employees' communication approach towards the client in advancing ethical intent. The purpose of this research, applied and in terms of information gathering method, is descriptive survey. The statistical population of the study consisted of 438 staff of the insurance agents' offices in Rasht city. A total of 210 questionnaires were collected through stratified random sampling. A standard questionnaire was used for data collection which confirmed the reliability and construct validity in the research. To test the conceptual model of research, Smart PLS software was used. Findings showed that organizational commitment of employees directly affects their ethical intention in the organization (0.307), but on the other hand, neutralization techniques can also be effective deterrent (-0.263) in achieving the intention Morals in organizations. Also, in completing this finding, it was found that the promotion of customer orientation in organizations led to a reduction (- 0.317) of the use of neutralizing techniques by employees and could indirectly increase the ethical intention of organizational staff
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نیت اخلاقی,خنثاسازی,تعهد سازمانی,ارتباط با مشتری
نویسندگان مقاله
طاهره اخلاقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
محسن علیزاده |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
مرتضی موقر |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ormr.modares.ac.ir/article_18225_ec22fd21bfcf09defdb9e6ccb708ea16.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات