این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۱۱
عنوان فارسی
الگوی چند هدفه تخصیص خدمات بانک به مشتریان خوشهبندی شده
چکیده فارسی مقاله
پژوهشهای اخیر نشان داده است که بانکها با شناسایی و تقسیمبندی مشتریان به گروههایی با نیازها و الگوهای رفتارهای مشابه میتوانند سودآوری خود را از ارائه خدمات و محصولات بهشدت افزایش دهند و با شناسایی مشتریان مشابه، رفتار آنها را تحلیل و جهت کسب بیشترین مطلوبیت برای آنها، خدمات و محصولات خود را عرضه کنند. در این پژوهش براساس پنج ویژگی هریک از مشتریان شامل آخرین زمان مراجعه، تعداد تراکنش، مبلغ سپردهگذاری، مبلغ وام و مانده معوقات وامها در طول یکسال فعالیت از پایگاه داده بانک استخراج شد و سپس به کمک الگوریتم کا میانگین مشتریان
خوشهبندی شدند. سپس الگوی چندهدفه تخصیص خدمات بانک به هرکدام از خوشهها طراحی شد. اهداف الگوی طراحی شده افزایش میزان رضایت مشتریان، کاهش هزینهها و کاهش مخاطره تخصیص خدمات بود. با توجه به آنکه مسئله دارای یک راهحل بهینه نبوده و هر یک از ویژگیهای مشتری دارای یک تابع توزیع احتمالیاند، برای حل از شبیهسازی استفاده شد. نتایج به دست آمده بهبود قابل توجهی از سطح ارائه خدمات و محصولات به مشتریان بانک را نسبت به وضعیت فعلی نشان داد. در این پژوهش از نرمافزارهای وکا و آر برای دادهکاوی و ارنا برای شبیهسازی و بهینهسازی استفاده شد. از نتایج این پژوهش در توسعه و ساخت نرمافزار تحلیلی مشتریان در یکی از بانکهای خصوصی کشور استفاده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خوشهبندی،الگوی تخصیص چند هدفه،بهینهسازی،شبیهسازی،
عنوان انگلیسی
Multi-objective model of bank product Assignment to clustered customers
چکیده انگلیسی مقاله
Knowing customer behavior patterns, clustering and assigning them is one of the most important purpose for banks. In this research, the five criteria of each customer, including Recency, Frequency, Monetary, Loan and Deferred, were extracted from the bank database during one year, and then clustered using the customer's K-Means algorithm. Then, the multi-objective model of bank service allocation was designed for each of the clusters. The purpose of the designed model was to increase customer satisfaction, reduce costs, and reduce the risk of allocating services. Given the fact that the problem does not have an optimal solution, and each client feature has a probability distribution function, simulation was used to solve it. In order to determine the neighbor optimal solution of the Simulated Anneling algorithm, neighboring solutions were used and a simulation model was implemented. The results showed a significant improvement over the current situation. In this research, we used Weka and R-Studio software for data mining and Arena for simulation for optimization. The results of this research were used to develop Business Intelligence software for customers in one of the private banks of Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خوشهبندی,الگوی تخصیص چند هدفه,بهینهسازی,شبیهسازی
نویسندگان مقاله
سید خلیل سجادی |
دانشجو دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
محمد علی خاتمی فیروز آبادی |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ُمحمد تقی تقوی فرد |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
جهانیار بامداد صوفی |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ormr.modares.ac.ir/article_18229_e937a9abb161e355b7a20f0eedd1aafb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات