این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۴، شماره ۹۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر خودشفقتورزی بر خودانتقادگری، شرم و انگ درونی در افراد وابسته به مواد
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر خودشفقتورزی بر خودانتقادگری، شرم و انگ درونی در افراد وابسته به مواد بود.
روش:
روش پژوهش نیمه آزمایشی با
طرح
پیش
آزمون-پس
آزمون
با
گروه
کنترل بود.
جامعهآماری
پژوهش شامل
تمامی
بیماران وابسته به مواد تحت درمان با متادون مراجعهکننده به مرکز ترک اعتیاد سروش شهر شاهرود در سال 1403 بود. از این بین 32 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و
به صورت تصادفی
در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. شرکتکنندگان هر دو گروه پرسشنامههای
خودانتقادگری، شرم بیرونی و انگ درونی را در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر خودشفقتورزی در 8 جلسه 90 دقیقهای با
فراوانی یک جلسه در هفته
بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس
چندمتغیری
تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری
نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد و آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر خودشفقتورزی میتواند باعث کاهش مولفههای خودانتقادگری، شرم و بهبود انگ درونی در افراد وابسته به مواد گردد
.
نتیجهگیری:
با توجه به
نتایج به دست آمده، متخصصین حوزهی اعتیاد میتوانند با استفاده از آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر خودشفقتورزی بر بهبود
خودانتقادگری، شرم و بهبود انگ درونی
تأکید کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، خودشفقتورزی، خودانتقادگری، شرم، انگ درونی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Mindfulness Training based on Self-Compassion on Self-Criticism, Shame and perceived stigma in Drug-dependent people
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:
The purpose of this study was to determine the effectiveness of self-compassion-based mindfulness training on self-criticism, shame, and
perceived stigma
in substance-dependent individuals undergoing methadone maintenance treatment.
Methods:
The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included all drug-dependent patients treated with methadone who referred to addiction treatment centers in Kashan city in 2024. Among these, 32 people were selected by available sampling method and were randomly divided into two experimental (16 people) and control (16 people) groups. The participants of both groups completed self-criticism, external shame, and
Substance Abuse Stigma Scale
in the pre-test and post-test. Mindfulness training based on self-compassion was carried out on the experimental group in 8 90-minute sessions with the frequency of one session per week. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance.
Findings:
The results of multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the two groups and mindfulness training based on self-compassion can reduce self-criticism and shame and improve
perceived stigma
in drug-dependent people undergoing methadone maintenance treatment.
Conclusion:
According to the obtained results, experts in the field of addiction can emphasize the improvement of self-criticism, shame and the improvement of
perceived stigma
by using mindfulness training based on self-compassion
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, mindfulness training, self-compassion, self-criticism, shame, perceived stigma
نویسندگان مقاله
نرجس عامری | Narjes Ameri
PhD student, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
محمود نجفی | Mahmoud Najafi
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-3092-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات