این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های معماری اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی مدارس بر اساس آموزههای مبانی اسلام و نیازهای آموزشی معاصر: چارچوبی تحلیلی مبتنی بر روش سلسله مراتبی
چکیده فارسی مقاله
طراحی مدارس بهعنوان بخشی از فضای آموزشی، نقشی کلیدی در شکلدهی هویت فرهنگی و ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان ایفا میکند. در جوامع اسلامی، ضرورت دارد این فضاها بر اساس اصول و آموزههای اسلامی طراحی شوند تا علاوه بر بازتاب ارزشهای دینی و فرهنگی، نیازهای آموزشی معاصر را نیز پاسخ دهند. این پژوهش با هدف شناسایی اصول معماری اسلامی و انطباق آنها با الزامات آموزشی مدرن، چارچوبی پیشنهادی برای طراحی مدارس ارائه میدهد. روش تحقیق شامل بررسی تطبیقی مطالعات گذشته، تحلیل نمونههای موفق مدارس اسلامی در ایران و سایر کشورها، و استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی
(AHP)
برای وزندهی معیارها است
.
معیارهای اصلی شناساییشده شامل تقویت ارزشهای اسلامی، اصول ارزشی و فلسفی، انعطافپذیری فضاها، تعامل با طبیعت، زیباییشناسی اسلامی، فناوریهای نوین آموزشی، و فعالیتهای گروهی هستند. یافتهها نشان میدهد که معیار
"
تقویت ارزشهای اسلامی
"
با بالاترین وزن (35.47%)، مهمترین عامل در طراحی مدارس است. همچنین، طراحی فضاهای آموزشی بر مبنای اصول اسلامی و با استفاده از عناصری نظیر نور طبیعی، انعطافپذیری، و ارتباط با طبیعت، تأثیرات مثبتی بر یادگیری و تعاملات اجتماعی دانشآموزان دارد
.
چارچوب ارائهشده، راهنمایی کاربردی برای معماران و طراحان است تا مدارسی الهامبخش، پویا و کارآمد طراحی کنند که ضمن تسهیل یادگیری، حس تعلق و هویت فرهنگی دانشآموزان را تقویت نماید. این پژوهش با ارائه توصیههای عملی، به ارتقای کیفیت طراحی مدارس در جوامع اسلامی کمک میکند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معماری اسلامی، مدارس معاصر، نیازهای آموزشی، ارزشهای فرهنگی، تحلیل سلسله مراتبی
عنوان انگلیسی
Designing Schools Based on the Teachings of Islamic Foundations and Contemporary Educational Needs: An Analytical Framework Based on Hierarchical Methodology
چکیده انگلیسی مقاله
The design of schools, as part of the educational environment, plays a crucial role in shaping cultural identity and enhancing the quality of student learning. In Islamic societies, it is essential for these spaces to be designed according to Islamic principles and teachings, so that they not only reflect religious and cultural values but also address contemporary educational needs. This research aims to identify the principles of Islamic architecture and align them with modern educational requirements, offering a proposed framework for school design. The research methodology includes a comparative study of past literature, analysis of successful Islamic school examples in Iran and other countries, and the application of the Analytic Hierarchy Process (AHP) for weighting the criteria. The main identified criteria include strengthening Islamic values, value and philosophical principles, flexibility of spaces, interaction with nature, Islamic aesthetics, modern educational technologies, and group activities. The findings indicate that the criterion of 'strengthening Islamic values' has the highest weight (35.47%), making it the most significant factor in school design. Furthermore, designing educational spaces based on Islamic principles while incorporating elements such as natural light, flexibility, and connection with nature positively influences learning and social interactions among students. The proposed framework serves as a practical guide for architects and designers to create inspiring, dynamic, and effective schools that not only facilitate learning but also enhance students' sense of belonging and cultural identity. This research contributes to the enhancement of quality school design in Islamic societies by providing practical recommendations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Islamic Architecture, Contemporary Schools, Educational Needs, Cultural Values. AHP.
نویسندگان مقاله
مهدی اخترکاوان | Mahdi Akhtarkavan
Department of Architecture, Faculty of Engineering, University of Qom, Qom, Iran.
گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم،ایران.
سلوا فلاحی | Salva Falahi
Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1057-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مطالعات موضوعی در معماری و شهرسازی اسلامی (مانند ایده های فضائی- هندسی، نمادها، آرایه ها، احجام و غیره)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات