این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۶۰
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کیفی مفهوم تربیت در نهج البللاغه
چکیده فارسی مقاله
تربیت از جمله مسائل اساسی و جدایی ناپذیر زندگی بشر است که همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان و مکاتب فکری مختلف قرار گرفته است. گستردگی مفهوم تربیت و کاربردهای آن از نگاه علوم مختلف این مساله را به کانون این بحث ها تبدیل نموده است. ظرفیت های مغفول در حوزه تربیت را میتوان با استفاده از منابع دینی شناسایی و معرفی نمود. نگاه به این مفهوم از دیدگاه امام علی علیه السلام و از دریچه کتاب نهجالبلاغه امری است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر سعی نموده با هدف شناخت مفهوم تربیت در نهجالبلاغه به بررسی اصول و اسلوب تربیت در این کتاب بپردازد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و شیوه نمونهگیری غیر احتمالی از نوع هدفمند، به جهت دستیابی به تعمیمپذیری و تطبیقپذیری و از نوع نمونهگیری موردی نوعی و با استفاده از شیوه متن پژوهی انجام شده است. براساس این پژوهش، تربیت در نهجالبلاغه به معنای آگاهی بخشی و آماده سازی متربی و با توجه به واقعیت های زندگی انسانی و براساس اصول اعتقادی اسلام و با هدف پرورش همه ابعاد و استعدادهای او رسیدن او به کمال است. درک این مفهوم توسط معلم، میتواند به ارتقاء صلاحیت حرفهای او کمک نموده و متربی را در مسیر صحیح آموزش و پرورش قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت،امام علی علیه السلام،نهجالبلاغه،تحلیل محتوا،اصول،اسلوب،
عنوان انگلیسی
Qualitative Content Analysis of the Concept of Education in Nahj al-Balaghah
چکیده انگلیسی مقاله
Education is one of the fundamental and inseparable issues of human life, which has always been discussed and examined by thinkers and various schools of thought. The breadth of the concept of education and its applications from the perspective of different sciences has made this issue the focus of these discussions. The neglected capacities in the field of education can be identified and introduced using religious sources. Looking at this concept from the perspective of Imam Ali
(peace be upon him)
and through the lens of Nahj al-Balaghah is an issue that has been less explored. The present research has tried to examine the principles and methods of education in Nahj al-Balaghah with the aim of understanding the concept of education in this book. This research was conducted using an inductive qualitative content analysis method and a non-probability sampling method of the purposeful type, in order to achieve generalizability and adaptability, and of the typical case sampling type, using the text research method. According to this research, education in Nahj al-Balaghah means enlightening and preparing the learner, considering the realities of human life, based on the ideological principles of Islam, and with the aim of developing all dimensions and talents of the learner to reach perfection. Understanding this concept by the teacher can help improve their professional competence and put the learner on the right path of education and training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تربیت,امام علی علیه السلام,نهجالبلاغه,تحلیل محتوا,اصول,اسلوب
نویسندگان مقاله
حمیده مخلصی |
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_229331_24ca0d6b4139a8570b79b1b650a99150.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات