این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۱۴۵-۱۵۹
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطهای همدلی در رابطه بین هویت اخلاقی و مهارگری تلاشگر با رفتارهای ضداجتماعی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای همدلی در رابطه بین هویت اخلاقی و مهارگری تلاشگر با رفتارهای ضداجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بود.
جامعه آماری تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از این جامعه، نمونهای به حجم 567 نفر به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای هویت اخلاقی آکینو و رید (2002)، پرسشنامه مهارگری تلاشگر الیس و رتبارت (2001)، پرسشنامه همدلی تورنتو (2009) و پرسشنامه رفتارهای ضداجتماعی بارت و دونلان (2009) بودند که در میان افراد نمونه توزیع گردید. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر و در نرم افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام گرفت. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است و اثر مستقیم هویت اخلاقی بر همدلی (β = 1/58, p = 0/001) و همدلی بر رفتارهای ضداجتماعی (β = -0/59, p = 0/001) معنیدار و هویت اخلاقی بر رفتارهای ضداجتماعی (β = -0/03, p = 0/81)، مهارگری تلاشگر بر همدلی (β = 0/02, p = 0/92) و مهارگری تلاشگر بر رفتارهای ضداجتماعی (β = -0/04, p = 0/75) غیرمعنیدار میباشد. دیگر یافتهها نشان داد همدلی در رابطه هویت اخلاقی و رفتارهای ضداجتماعی (β = -0/53, p = 0/001) نقش واسطهای دارد اما همدلی در رابطه مهارگری تلاشگر و رفتارهای ضداجتماعی (β = -0/01, p = 0/91) نقش واسطهای ندارد. به این ترتیب، تقویت هویت اخلاقی و همدلی میتوانند به عنوان راهبردهای مؤثر برای مقابله با رفتارهای ضداجتماعی عمل کند. این دو عامل میتوانند به افزایش درک و احترام متقابل در جامعه کمک کرده و به نوبه خود، به کاهش تعارضات و ترویج روابط سالمتر منجر شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت اخلاقی،مهارگری تلاشگر،همدلی،رفتارهای ضداجتماعی،نوجوان،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of the Empathy in the Relationship Between Effortful Control and Moral Identity with Antisocial Behaviors in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine the mediating role of empathy in the relationship between moral identity and effortful control with antisocial behaviors among high school students in Shiraz. The statistical population included all second-level high school students in Shiraz during the 2022–2023 academic year. A sample of 567 students was selected through a multi-stage cluster random sampling method. The research instruments included the Moral Identity Questionnaire by Aquino and Reed (2002), the Effortful Control Questionnaire by Ellis and Rothbart (2001), the Toronto Empathy Questionnaire (2009), and the Antisocial Behavior Questionnaire by Burt & Donnellan (2009), all of which were administered to the selected participants. The proposed model was assessed using path analysis in SPSS-24 and AMOS-24. The findings indicated that the proposed model demonstrated a good fit with the data. The direct effects of moral identity on empathy (β = 1.58, p = 0.001) and empathy on antisocial behaviors (β = -0.59, p = 0.001) were statistically significant. However, the direct effects of moral identity on antisocial behaviors (β = -0.03, p = 0.81), effortful control on empathy (β = 0.02, p = 0.92), and effortful control on antisocial behaviors (β = -0.04, p = 0.75) were not statistically significant. Additionally, the results showed that empathy played a mediating role in the relationship between moral identity and antisocial behaviors (β = -0.53, p = 0.001), whereas it did not mediate the relationship between effortful control and antisocial behaviors (β = -0.01, p = 0.91). These findings suggest that strengthening moral identity and empathy can serve as effective strategies for addressing antisocial behaviors. Enhancing these two factors can contribute to greater mutual understanding and respect within society, ultimately reducing conflicts and promoting healthier relationships.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هویت اخلاقی,مهارگری تلاشگر,همدلی,رفتارهای ضداجتماعی,نوجوان
نویسندگان مقاله
سارا طراویان |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
فریبرز نیکدل |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
علی تقوائی نیا |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19853_a172e81da961eef58e2380b5af7e0a3c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات