این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۲۳۸-۲۵۲
عنوان فارسی
اثربخشی توانمندسازی روانشناختی آدلری بر همجوشی شناختی و پریشانی روانشناختی زنان قربانی خشونت خانگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روانشناختی آدلری بر همجوشی شناختی و پریشانی روانشناختی زنان قربانی خشونت خانگی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان قربانی خشونت خانگی مراجعه کننده به اداره بهزیستی شهر اصفهان در فصل زمستان سال 1402 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 36 زن قربانی خشونت خانگی با روش نمونهگیری هدفمند (با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش) انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 زن در گروه آزمایش و 18 زن در گروه گواه). زنان حاضر در گروه آزمایش توانمندسازی روانشناختی آدلری را طی چهارده هفته در چهارده جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه خشونت خانوادگی تجربه شده (EDVQ)، پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (PDQ) استفاده شد. دادههای با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS
23
تحلیل شد. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی آدلری بر همجوشی شناختی (0/0001>p) و پریشانی روانشناختی (0/0001>p) زنان قربانی خشونت خانگی تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که توانمندسازی روانشناختی آدلری با تأکید بر تعیین معنا در زندگی، احساس معناداری، شکلدهی اراده آزاد و خودتعیینگری، خودآگاهی از رفتارها، مسئولیتپذیری، ایجاد احساس توانایی و کفایت اجتماعی و کسب جراتمندی و توانایی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و پریشانی روانشناختی زنان قربانی خشونت خانگی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پریشانی روانشناختی،توانمندسازی روانشناختی آدلری،خشونت خانگی،همجوشی شناختی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Adlerian Psychological Empowerment on Cognitive Fusion and Psychological Distress of Women Victims of Domestic Violence
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to investigate the effectiveness of Adlerian psychological empowerment on cognitive fusion and psychological distress of women victims of domestic violence . The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the present study was made up of women who were victims of domestic violence who referred to Isfahan Welfare Department in the winter season of 2023. In this research, 36 woman victims of domestic violence were selected by purposeful sampling (According to the research entry criteria) and randomly assigned to experimental and control groups (18 woman in the experimental group and 18 woman in the control group). The women in the experimental group received the Adlerian psychological empowerment during fourteen weeks in fourteen 90-minute sessions. Experienced Domestic Violence Questionnaire (EDVQ), Cognitive Fution Questionnaire (CFQ) and Psychological Distress Questionnaire (PDQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that Adlerian psychological empowerment has significant effect on the cognitive fusion (p<0.0001) and psychological distress (p<0.0001) in women victims of domestic violence. Based on the findings of the research, Adlerian psychological empowerment by emphasizing the determining meaning in life, feeling meaningful, shaping free will and self-determination, self-awareness of behaviors, responsibility, creating a sense of ability and social sufficiency and gaining courage and ability.can be as an efficient method to reduce the cognitive fusion and psychological distress in women victims of domestic violence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پریشانی روانشناختی,توانمندسازی روانشناختی آدلری,خشونت خانگی,همجوشی شناختی
نویسندگان مقاله
سمیه صباغی رنانی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
علی مهداد |
گروه روانشناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
هاجر ترکان |
گروه روانشناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19856_3721df9dea9539e53ec3ae96d5a1f40c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات