این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۶۹-۷۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب و دلبستگی مادر به نوزاد در بارداری اول
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تجربه حاملگی در زندگی زنان را میتوان نوعی بحران موقعیتی به حساب آورد. وجود اضطراب به شکلهای مختلف در زنان باردار مشکلاتی را برای جنین و مادر و حتی آینده کودک ایجاد میکند. به منظور ارتقای سلامت روان و کاهش اضطراب مادران، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب و دلبستگی مادر به نوزاد در در بارداری اول انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر، به روش کارآزمایی بالینی در مورد 84 خانم باردار شکم اول (42 نفر گروه آزمون و 42 نفر گروه شاهد) از زنان باردار مراجعهکننده به دو بیمارستان حافظ و شوشتری شیراز در تابستان 1389 انجام گرفته است. ابتدا قبل از مطالعه سطح اضطراب مادران مورد مطالعه در دو گروه ارزیابی شد. سپس برای گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای معمول بارداری، چهار جلسه 90دقیقهای کلاسهای آموزش رفتارهای دلبستگی طی یک ماه (هفتهای یک جلسه) برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبتهای معمول بارداری را دریافت نمودند. بلافاصله پس از پایان دوره یک ماهه مداخله، در هر دو گروه مجدداً سطح اضطراب سنجیده شد. سپس در روز اول بعد از زایمان در هنگام شیردهی رفتارهای دلبستگی مادر به نوزاد در هر دو گروه بدون اطلاع مادر و با استفاده از برگه مشاهده اوانت مشاهده و ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مجذور کای و تیمستقل و تیزوجی در نرمافزار SPSS v.17 استفاده شد. یافتهها: دو گروه از نظر ویژگیهای فردی نظیر سن و جنس و سطوح اضطراب قبل از مداخله همسان بودند. میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت آماری معناداری نداشت (590/0=p) ولی بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری نشان داد (003/0=p). همچنین میانگین نمره دلبستگی مادر با نوزاد در اولین شیردهی در دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان داد (001/0>p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش رفتارهای دلبستگی موجب کاهش سطح اضطراب مادر باردار و افزایش میزان دلبستگی مادر به نوزاد میگردد. با توجه به آسان، ارزان و غیرتهاجمی بودن این روش، استفاده از آن به خصوص در مورد زنان نخستزا توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش رفتارهای دلبستگی،دلبستگی مادر به نوزاد،اضطراب مادر
عنوان انگلیسی
Effect of Attachment Training on Anxiety and Attachment Behaviors of first-time Mothers
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Pregnancy experience can be a kind of crisis in women&aposs lives. Different forms of anxiety can make problems in pregnant women. This study aimed to determine the effect of attachment education on anxiety and attachment behaviors of first-time mothers. Methods & Materials: In this clinical trial, 84 primigravida women were selected from two hospitals in Shirazi using convenience sampling. The participants were randomly allocated to the test and control groups. Data were collected using a personal data form, the Anxiety Inventory Spielberger, and the maternal infant attachment tab view. The intervention group received four two-hour sessions during one month training course on attachment behavior. Maternal attachment behaviors were shaped Weekly on the forms. The control group received usual care of pregnancy. At the first day after the delivery, the researchers observed mothers attachment behavior during breastfeeding in all groups using Avant sheet without informing the mothers. Data were analyzed using statistical tests such as Chi-square, T-test, and paired t-test. Results: The mean of the anxiety score was no significantly different before the intervention between the groups (P=0.59). The average anxiety scores was statistically significant after the intervention in the two groups (P=0.003). Also, average scores on the attachment of mothers with the breastfeeding infants was statistically different (P< 0.001) in the intervention group. Conclusion: Attachment behavior training reduces anxiety and increases maternal attachment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
training,attachment behavior,infant,anxiety
نویسندگان مقاله
منیره طوسی | monireh toosi
msc. in midwifery, dept. midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مرضیه اکبرزاده | marzieh akbarzadeh
msc. in midwifery, dept. midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نجف زارع | najaf zare
assistant professor, dept. health and epidemiology, shiraz university of medical sciences, shiraz, i
دانشیار گروه آموزشی آمار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
فرخنده شریف | farkhondeh sharif
professor, dept. of nursing, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
استاد گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات