هدف از این پژوهش بررسی نقش پتانسیل شایستگی منابع انسانی در پذیرش فین تک میباشد. علاوه بر این، این پژوهش نقش نوآوری خدمات را به عنوان متغیر میانجی بین پذیرش فین تک و رشد شرکت مورد بررسی قرار میدهد. روش طراحی پژوهش کمی و نوع آن توصیفی- پیمایش میباشد. در راستای انجام این پژوهش، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ارض بوتو و همکاران (۲۰۲۳) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کارکنان سطوح مدیریتی شاغل در بانکها میباشد. به همین منظور، چندین پرسشنامه از طریق شیوههای مختلف در اختیار کارمندان قرار گرفت. جهت بررسی دقیقتر جامعه، پرسشنامه به صورت حضوری در استانهای تهران، کرمانشاه، مرکزی و فارس نیز توزیع شد. بعد از توزیع پرسشنامه و استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، در نهایت ۳۹۱ پاسخ قابل قبول جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در نرم افزار SMART PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که پتانسیلهای شایستگی منابع انسانی تأثیر مثبتی بر پذیرش فین تک دارند. تحلیل یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که نوآوری خدمات به رشد شرکت کمک میکند. افزون بر این یافتهها تأثیر پتانسیلهای شایستگی منابع انسانی بر پذیرش فین تک در بانکها را تأیید کرد. پژوهش اجرای شیوههای مؤثر منابع انسانی را برای توسعه پتانسیلهای کارکنان پیشنهاد میکند چرا که بهینهسازی عملکرد کارکنان می تواند بر نوآوری خدمات و رشد کسب و کار تأثیر بگذارد.
The purpose of this research is to investigate the potential role of human resource competence in fintech adoption. In addition, this research examines the role of service innovation as a mediating variable between fintech adoption and company growth. The design method of quantitative research and its type is descriptive-survey. In order to conduct this research, the questionnaire of Arz Bhutto et al. (2023) was used to collect data. The statistical population of the research is management level employees working in banks. For this purpose, several questionnaires were provided to employees through different methods. In order to investigate the society more closely, the questionnaire was also distributed in person in Tehran, Kermanshah, Markazi and Fars provinces. After distributing the questionnaire and using simple random sampling, finally 391 acceptable answers were collected and analyzed. In order to analyze the data, structural equation modeling (SEM) was used in SMART PLS software. The results of the research showed that the competence potentials of human resources have a positive effect on the adoption of fintech. The analysis of research findings shows that service innovation contributes to the growth of the company. In addition, these findings confirmed the effect of human resource competence potentials on the adoption of fintech in banks. The research suggests the implementation of effective human resource practices to develop the potential of employees, because the optimization of employee performance can affect service innovation and business growth.