این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اکثر مطالعاتی که در آموزش پرستاری انجام گرفته بر نتایج یادگیری تمرکز داشته و فرایندهایی که دانشجویان در حین یادگیری از آن‌ها استفاده می‌کنند، کم‌تر مورد توجه قرارگرفته است. روش‌های سنتی آموزش بالینی نمی‌تواند منجر به یادگیری معنادار و عمیق شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تأثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش بررسی: این یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 53 دانشجوی پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (28 نفر) و شاهد (25 نفر) تقسیم شدند. به دانشجویان گروه آزمون آموزش داده شد برای یادگیری تجارب بالینی از نقشه مفهومی استفاده نمایند. دانشجویان گروه شاهد به روش سنتی آموزش داده شدند. قبل و بعد از مداخله رویکردهای یادگیری با استفاده از پرسشنامه فرایند مطالعه اندازه‌گیری شد. داده‌ها با آزمون تی‌زوجی در نرم‌افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پیش آزمون نشان داد بین دو گروه از نظر میانگین نمره رویکرد یادگیری و همچنین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی تفاوت آماری وجود ندارد (05/0p>). میانگین نمره رویکرد عمیق در گروه آزمون پس از استفاده از نقشه مفهومی نسبت به پیش آزمون به طور معناداری افزایش یافت (03/0=p). مقایسه نمرات پس آزمون در گروه‌های آزمون و شاهد نشان داد که رویکرد عمیق در گروه آزمون به طور معناداری بیش از گروه شاهد می‌باشد (02/0=p). یادگیری سطحی تفاوت آماری نداشت. نتیجه‌گیری: استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله فراشناختی می‌تواند موجب افزایش یادگیری عمیق و معنادار در دانشجویان پرستاری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقشه مفهومی، رویکرد یادگیری، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Effect of Concept Mapping on Approach to Learning among Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Most of the recent studies in nursing education have been focused on outcomes of learning. Conventional clinical nursing education, which emphasizes on skill acquisitions, may not encourage students to adopt meaningful or deep learning approaches. This study examined the effect of Concept Mapping on learning approaches among nursing students. Methods & Materials: In this quasi-experimental study, 53 nursing students were randomly divided into two control (n=25) and experimental (n=28) groups. We taught concept mapping for the nurses in the experimental group to use it in caring patients and learning clinical skills. The control group received traditional nursing care plan lessons. Before and at the end of the intervention, the students&apos approach to learning was assessed using the Study Process Questionnaire. Data was analyzed using independent t test. Results: No statistically significant difference was found between the control and experimental groups on demographics, surface and deep approaches to learning at the beginning of the study (P>0.05). Deep approach to learning increased significantly in the experimental group after the intervention (P=0.03). There was also statistically significant difference in the deep approach to learning between two groups (P=0.02). No statistically significant difference was found in the surface approaches to learning between two groups. Conclusion: The results of this study provided empirical support for the use of concept mapping as a meta cognitive intervention to increase students&apos meaningful learning and academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Concept Mapping, approach to learning, nursing, students

نویسندگان مقاله نازی نجات | n nejat
dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran
مربی گروه آموزشی داخلی - جراحی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

حمیدرضا کوهستانی | hr kouhestani
dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran
مربی گروه آموزشی داخلی - جراحی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

کورش رضایی | k rezaei
dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran
مربی گروه آموزشی داخلی - جراحی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات