این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی مقایسه رفتار خودکشی و تجربیات شبه روان‌پریشی در افراد با سندرم نارسادرگیری شناختی و افراد عادی
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: سندرم نارسادرگیری شناختی (CDS)، که قبلا با عنوان ضرب‌آهنگ شناختی کند شناخته می‌‍‌شود، با علائمی مانند مه‌آلودگی ذهنی، انرژی کم و پردازش ذهنی کند مشخص می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتارهای خودکشی و تجربیات شبه‌ روان‌پریشی در بین نوجوانان مبتلا به CDS و مقایسه این یافته‌ها با همسالان دارای رشد عادی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تبریز تشکیل می‌دادند که بر اساس معیارهای ورود و خروج، نمونه‌ای‌ متشکل از 318 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند، این نمونه شامل 158 نفر مبتلا به (CDS) و 160 نفر فرد عادی بود که از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با گروه کنترل همتا شده بودند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های پرودرمال– نسخه کوتاه (PQ-B)؛ تمرکز بزرگسالان (ACI) و مقیاس سنجش رفتار خودکشی برای نوجوانان (SENTIA) را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلا به سندرم نارسادرگیری شناختی (CDS) در مقایسه با همسالان سالم خود، سطوح بالاتری از رفتار خودکشی و تجارب شبه‌روان‌پریشی را گزارش کردند. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها به اهمیت در نظر گرفتن سندرم نارسادرگیری شناختی (CDS) به‌عنوان یک عامل مؤثر در ارزیابی و پیشگیری از رفتارهای خودکشی و تجربیات شبه روان‌پریشی توسط متخصصان سلامت روان اشاره دارد.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار خودجرحی، اختلالات روان‌پریشی، اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی، اختلال عملکرد شناختی

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Suicidal Behavior and Psychotic‐Like Experiences among Individuals with Cognitive Disengagement Syndrome and Healthy Controls
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Cognitive Disengagement Syndrome (CDS), formerly known as Sluggish Cognitive Tempo, is characterized by symptoms such as mental fogginess, low energy, and slowed mental processing. The present study aimed to investigate suicidal behaviors and psychotic-like experiences in adolescents with CDS and compare these findings with those of typically developing peers. Materials and Methods: This descriptive study used a causal-comparative design. The statistical population consisted of adolescents aged 15 to 18 years in Tabriz, Iran. Based on inclusion and exclusion criteria, a sample of 318 individuals was selected using convenience sampling, including 158 individuals with CDS and 160 healthy controls matched for age, gender, and education. Participants completed the Prodromal Questionnaire–Brief Version (PQ-B), the Adult Concentration Inventory (ACI), and the Suicidal Behavior Assessment Scale for Adolescents (SENTIA). Results: The results indicated that adolescents with CDS reported significantly higher levels of suicidal behaviors and psychotic-like experiences compared to their healthy peers. Conclusion: These findings point to the importance of considering CDS as a contributing factor in the assessment and prevention of suicidal behaviors and psychotic-like experiences by mental health professionals.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Injurious Behavior, Psychotic Disorders, Attention Deficit Disorder with Hyperactivity, Cognitive Dysfunction

نویسندگان مقاله کریم عبدالمحمدی | karim Abdolmohammadi
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

عسگر علیمحمدی | asgar alimohamadi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

سجاد وجودی | Sajjad vojodi
Department of Clinical Psychology, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-1077-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات