این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۴

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارایه شده در مراکز آموزشی درمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت می­باشد که به طور مکرر در برنامه­ریزی و ارزشیابی خدمات سلامت مورد استفاده قرار می­گیرد. از آن جا که بخش عظیمی از ارایه‌دهندگان خدمات سلامت را پرستاران تشکیل می­دهند، مراقبت ارایه شده از سوی آن‌ها نقش به‌سزایی در چگونگی رضایتمندی بیماران دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارایه شده در مراکز آموزشی و درمانی بوده است. روش بررسی: این پژوهش مطالعه­ای توصیفی- تحلیلی مقطعی در مورد 200 بیمار در حال ترخیص در بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی ایران که از بخش­های مختلف (به جز بخش­های ویژه، اورژانس، روان‌پزشکی و کودکان) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، در سال­های 89-1388 انجام گردید. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه رضایت بیمار (PSI) بود و تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های آماری کای­اسکوئر و آنالیز رگرسیون خطی ساده انجام یافت. یافته‌ها: اکثر بیماران (72%) از خدمات پرستاری ارایه شده رضایت متوسطی داشتند. رضایتمندی بیماران با دو متغیر «نوع بخش» (001/0>p) و «بیمارستان» (001/0>p) از نظر آماری ارتباط معناداری داشت. در بین متغیرهای جمعیت‌شناختی، تنها سطح تحصیلات بیماران با رضایتمندی آن‌ها از خدمات پرستاری ارتباط معنادار آماری داشت (019/0=p). نتیجه‌گیری: در این مطالعه میزان رضایت بیماران از خدمات پرستاری در حد متوسطی قرار دارد. لذا باید آموزش کارکنان بیمارستان به ویژه پرستاران و ایجاد انگیزه در آنان برای مشارکت فعال در جلب رضایت بیماران در اولویت­های مدیریت بیمارستانی قرار گیرد. باید توجه داشت که در بازار رقابتی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، مؤسساتی موفق‌تر خواهند بود که رضایت دریافت‌کنندگان خدمات را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی بیمار، خدمات پرستاری، بیمارستان

عنوان انگلیسی Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Patient satisfaction has been recognized as a key indicator of health care quality which is used by accreditation agencies to monitor quality of care in hospitals. A high proportion of health caregivers are nurses. The services provided by nurses are significantly influential in satisfaction of patients. The aim of this study was to assess patients&apos satisfaction from nursing care in hospitals of Iran University of Medical Sciences in 2010. Methods & Materials: In this cross-sectional study, we recruited 200 patients from different wards (except for special wards, Emergency department, Pediatric and Psychiatric wards) at the time of discharge from hospital through multistage sampling method. Data were collected using Patient Satisfaction Instrument (PSI). Data analysis was performed using descriptive statistics, chi-square and regression analysis. Results: Majority of patients (72%) were moderately satisfied. Patient satisfaction had a significant relationship with the type of ward (P≤0.001), and type of hospital (P≤0.001). Of demographic variables, only patients&apos level of education was significantly associated with patient satisfaction (P≤0.019). Conclusion: In this study, patients were moderately satisfied from nursing care services. Educating hospital staff, especially nurses and encouraging them to actively participate in activities to promote patient satisfaction should be a priority for hospital management. We should also consider that in a competitive market of health and treatment care giving, institutions that put patient satisfaction as their main goal are more successful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله patient satisfaction, nursing care services, hospital

نویسندگان مقاله سودابه جولایی | s joolaee
assistant professor, nursing care research center, school of nursing amp;amp; midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی مدیریت پرستاری و عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه حاجی بابایی | f hajibabaee
msc., instructor, dept. of medical surgical nursing, ahvaz university of medical sciences, ahvaz, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

عزت جعفر جلال | e jafar jalal
msc., instructor, dept. of nursing management, school of nursing amp;amp; midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی مدیریت پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ناصر بحرانی | n bahrani
msc., shahid sattari university, tehran, iran
مربی گروه آموزشی ریاضی - آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه هوایی شهید ستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-69&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات