این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۳، صفحات ۹-۳۱

عنوان فارسی بازتاب مسائل اجتماعی در سریال‌ فرانسوی «معلم» با تأکید بر مسئله بزهکاری
چکیده فارسی مقاله سریال‌های تلویزیونی یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌هایی هستند که در بسیاری از موارد، دستمایه و مضمون روایت داستانی آنها، یک یا چند مسئله اجتماعی است. پرداختن به مسائل اجتماعی خود مقوله‌ای است که ملاحظه‌ها و دغدغه‌های مهمی را در نحوه بازنمایی و برساخت مسائل اجتماعی، ساختار فنی و شیوه‌های داستان‌پردازی می‌طلبد. به نظر می‌رسد سریال داستانی «معلم» نمونه موفقی در نحوه بازتاب مسائل اجتماعی به شمار می‌رود که رویکرد حاکم بر آن، رویکردی جامعه‌گرایانه است. در این پژوهش، با روش تحلیل محتوای کیفی و بهره‌گیری از نظریه‌های اجتماعی‌شدن، نظریه کنترل اجتماعی و برساخت‌گرایی، دو قسمت از این سریال نمایشی با موضوع کجروی و بزهکاری تحلیل شده است زیرا به نظر می‌رسد موضوع کجروی و بزهکاری، یکی از مسائل مهم اجتماعی است که محیط‌های اجتماعی، بویژه فضاهای آموزشی را درگیر می‌سازد. شیوه بازنمایی مسائل اجتماعی در این سریال، به گونه‌ای است که در پایان هر قسمت، پنداشت‌های نادرست جای خود را به پنداشت‌های درست‌تر می‌دهد و در مجموع، مسئله حادث شده با روش منحصربه‌فرد شخصیت اصلی داستان، به گونه‌ای مرتفع می‌شود که حاصل کار تقویت «پیوندهای اجتماعی» باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Representation of Social Issues in French Soap Opera "The Teacher"; A Focus on Delinquency
چکیده انگلیسی مقاله Television soap operas are one of the most frequently and widely watched genres focusing on one or a number of social themes. Addressing social problems requires important considerations regarding the representation and construction of the problems, technical structures as well as modes of story-telling. "The Teacher" is seemingly a successful example regarding the way to represent social issues; its approach is a community-based one. Employing a qualitative content analysis methodology and using such theoretical grounds as socialization theory, social control theory as well as social constructionism, the present research analyzes two parts of this drama which deals with wrongdoing and delinquency which are seemingly two important social problems infecting social environments, including educational spaces. The findings indicate that at the end of each part, wrong impressions give way to more correct understandings; in better words, the issue raised in each part will be solved through the uniquely designed performance of the main character so far as to ultimately reinforce the "social bonds".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Soap Operas, Social Issues, Social Control, Constructionism

نویسندگان مقاله احمد بخارایی |
دکترای جامعه شناسی، استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

عباس محمدی شکیبا | mohammadi shakiba
دانشجوی دکترای دانشگاه پیام نور و پژوهشگر صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15661_05a1e4c1341e1719117cd3dda80446e6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-359268.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات