این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۰

عنوان فارسی شناسایی موانع تحقق پذیری شایستگیهای تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع تحقق‌­پذیری شایستگی‍‌های تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزشی ایران است. رویکرد به­‌کار رفته در این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. مشارکت­‌کنندگان پژوهش، 13 نفر از دکتر- معلمان (معلمان تحصیل‌کرده و باسابقه) آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند که همزمان در دانشگاه فرهنگیان نیز فعالیت داشتند. رویکرد نمونه‌گیری، هدفمند و روش نمونه­‌گیری صاحب­‌نظران کلیدی بوده است. برای گردآوری داده­‌ها از مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته استفاده شده است. پس از آن با بهره­‌گیری از نرم‌افزار MAXQDA موانع تحقق‌­پذیری شایستگیها در قالب 7 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان‌دهنده و 29مضمون پایه تحلیل شده­اند. برای اعتباریابی کیفی، روش همگرایی مصاحبه‌­های انجام شده به کار رفته است، یعنی میزان توافق و مطابقت نظرات به­‌دست آمده را دو تن از متخصصان مقایسه کرده‌­اند. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع تحقق­‌پذیری شایستگیهای تربیت دموکراتیک عبارت‌­اند از: ساختار و قدرت نظام آموزشی، ضعف در توانمندی معلمان، برنامه درسی و سرفصلها، مقاومت یادگیرندگان نسبت به طرح مسائل مذهبی، نامتناسب بودن متون آموزشی، عملکرد ضعیف معلمان در اجرا، عملکرد ضعیف ناشی از ساختار، محدودیت سواد فناورانه و مشکلات فنی و زیرساختها. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش مذکور، ضرورت دارد که تصمیم‌­گیرندگان، برنامه‌­ریزان و دست‌­اندرکاران نظام آموزشی به ایجاد و تقویت بسترهای جدید برای تدوین و توسعه آموزش شایستگیهای شهروندی اهتمام ورزند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع، شایستگی، تربیت اجتماعی دموکراتیک، آموزش و پرورش ایران

عنوان انگلیسی Views of Experts on Reasons for the Absence of Democratic Social Values in Iranian Educational System
چکیده انگلیسی مقاله
 Assuming that democratic social values are absent from the Iranian educational system, views of 13 assumed experts were sought through semi-structured interviews. The interviewees were from among teachers with doctoral degrees and those with extensive work experience in the province of Hormozgan. Theme analyses of the responses resulted in 7 general, 14 organizing, and 29 basic themes. The validity of themes was assessed through cross examination by two experts. The findings show that the main barriers for the inclusion of social democratic values in Iranian educational system, among others, are: the very structure and power hierarchy of the system, teachers’ incompetency in this regard, the curricula, and inappropriate textbooks. Hence, it is up to the educational planners and decision makers to prepare the grounds for the inclusion of these values in all aspects of the system.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency, democratic social training, education in Iran

نویسندگان مقاله پرنیان تقی پور حویزی | P. Taghipoor Hoveyzi


علی اکبر شیخی فینی | A. A. Sheikhi Fini


محمود مهرمحمدی | M. Mehrmohammadi


سید عبدالوهاب سماوی | S. A. Samaavi



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4741-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات