این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۰
عنوان فارسی
شناسایی موانع تحقق پذیری شایستگیهای تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع تحققپذیری شایستگیهای تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزشی ایران است. رویکرد بهکار رفته در این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. مشارکتکنندگان پژوهش، 13 نفر از دکتر- معلمان (معلمان تحصیلکرده و باسابقه) آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند که همزمان در دانشگاه فرهنگیان نیز فعالیت داشتند. رویکرد نمونهگیری، هدفمند و روش نمونهگیری صاحبنظران کلیدی بوده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. پس از آن با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA موانع تحققپذیری شایستگیها در قالب 7 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازماندهنده و 29مضمون پایه تحلیل شدهاند. برای اعتباریابی کیفی، روش همگرایی مصاحبههای انجام شده به کار رفته است، یعنی میزان توافق و مطابقت نظرات بهدست آمده را دو تن از متخصصان مقایسه کردهاند. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع تحققپذیری شایستگیهای تربیت دموکراتیک عبارتاند از: ساختار و قدرت نظام آموزشی، ضعف در توانمندی معلمان، برنامه درسی و سرفصلها، مقاومت یادگیرندگان نسبت به طرح مسائل مذهبی، نامتناسب بودن متون آموزشی، عملکرد ضعیف معلمان در اجرا، عملکرد ضعیف ناشی از ساختار، محدودیت سواد فناورانه و مشکلات فنی و زیرساختها. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش مذکور، ضرورت دارد که تصمیمگیرندگان، برنامهریزان و دستاندرکاران نظام آموزشی به ایجاد و تقویت بسترهای جدید برای تدوین و توسعه آموزش شایستگیهای شهروندی اهتمام ورزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موانع، شایستگی، تربیت اجتماعی دموکراتیک، آموزش و پرورش ایران
عنوان انگلیسی
Views of Experts on Reasons for the Absence of Democratic Social Values in Iranian Educational System
چکیده انگلیسی مقاله
Assuming that democratic social values are absent from the Iranian educational system, views of 13 assumed experts were sought through semi-structured interviews. The interviewees were from among teachers with doctoral degrees and those with extensive work experience in the province of Hormozgan. Theme analyses of the responses resulted in 7 general, 14 organizing, and 29 basic themes. The validity of themes was assessed through cross examination by two experts. The findings show that the main barriers for the inclusion of social democratic values in Iranian educational system, among others, are: the very structure and power hierarchy of the system, teachers’ incompetency in this regard, the curricula, and inappropriate textbooks. Hence, it is up to the educational planners and decision makers to prepare the grounds for the inclusion of these values in all aspects of the system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Competency, democratic social training, education in Iran
نویسندگان مقاله
پرنیان تقی پور حویزی | P. Taghipoor Hoveyzi
علی اکبر شیخی فینی | A. A. Sheikhi Fini
محمود مهرمحمدی | M. Mehrmohammadi
سید عبدالوهاب سماوی | S. A. Samaavi
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4741-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات