این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۳، صفحات ۱۲۳-۱۴۷

عنوان فارسی مطالعه مؤلفه‌های خلق قهرمان نوجوان در فیلمنامه بر اساس الگوی سفر قهرمان با در نظر گرفتن فرهنگ و هویت ایرانی (بررسی موردی: فیلم‌های کودکی ایوان و کودک و فرشته)
چکیده فارسی مقاله در چند دهه گذشته، برخی صاحبنظران حوزه فیلمنامه‌نویسی تلاش کرده‌اند الگوهای مختلفی را برای شخصیت‌پردازی قهرمان در سینما و تلویزیون طراحی کنند. الگوی سفر قهرمان وگلر، به دلیل تأکید بر مراحل رشد شخصیت قهرمان، رویکردی نو در حوزه فیلمنامه‌نویسی ایجاد کرده است. این پژوهش، سفر قهرمان نوجوان را بر اساس الگوی سفر قهرمان وگلر، مورد بازخوانی قرار داده است. در این بازخوانی که به شیوه اسنادی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته، مراحل سفر قهرمان نوجوان در حیطه کهن‌الگویی با در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگ و هویت ایرانی، مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه، یک مرحله از الگوی سفر قهرمان وگلر حذف و سه مرحله به آن اضافه شد و در نتیجه‌ سفر قهرمان نوجوان در چهارده مرحله پی‌ریزی گردید. این پژوهش تلاش می‌کند با ارائه و بررسی مراحل سفر قهرمان نوجوان، نشان دهد چگونه فیلمنامه‌نویس تلویزیونی و سینمایی می‌تواند با بهره‌گیری از این مراحل، قهرمان نوجوان را خلق کند. به ‌عنوان نمونه مطالعاتی، ساختار روایی دو فیلم سینمایی «کودکی ایوان» و «کودک و فرشته»، بر اساس مدل پیشنهادی بررسی شده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قهرمان، نوجوان، سفر قهرمان، خلق قهرمان، فیلمنامه‌نویسی،

عنوان انگلیسی Examining the Components of Creating Adolescent Heroes in Screenplays based on the Hero Journey Pattern and within The Framework of Qur'anic Culture and Iranian Identity (A Case Study of movies "Ivan's Childhood" and "The Child and the Angel")
چکیده انگلیسی مقاله In the last decades some scholars in the field of script-writing have tried to design different patterns for characterization of the hero in cinema and television. Vogler's Journey of Hero Pattern has created a new approach in scriptwriting due to its emphasis on hero development stages. The present study has reviewed adolescent journey pattern based on that of Vogler. In this research which was carried out by a documentary methodology, the stages of hero journey within an archetypal realm and by considering Iranian culture and identity. In this study one stage was removed from Vogler's pattern and three new stages were added, hence, the journey of adolescent hero was established within fourteen stages. This research tries to illustrate how cinema and television scriptwriting could create adolescent heros. As a case study, the narrative structures of two movies, i.e. "Ivan's Childhood" and "the Child and the Angel" were examined based on the proposed model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hero, Adolescent, Hero Journey, Creating Hero, Scriptwriting

نویسندگان مقاله اکبر کشتکار |
کارشناسی ارشد تهیه کنندگی گرایش نمایشی، دانشگاه صداوسیما

مسعود نقاش زاده |
دکترای پژوهش هنر، دانشگاه صداوسیما

منیژه پورنوروز |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

علی کروالیان | کروالیان
کارشناس ارشد سینما، دانشگاه هنر


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15673_86ef40cd62ef6506b6d2eed2d1c21f18.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-359269.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات