این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۴۹

عنوان فارسی تأثیر روش تدریس ۵E بر مهارتهای کنجکاوی و پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانش‌­آموزان در درس علوم پایه ششم انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانش‌­آموزان پایه ششم مدارس شهرستان تبریز بودند که از میـان آنهـا دانـش‌­آمـوزان پایه ششم دو مدرسه به صورت نمونه دردسترس انتخاب شدند و به‌­عنوان گـروه کنتـرل(17نفر) و گروه آزمایش(16نفر) جایگـزین شـدند. پـیش از اجرای روش تدریس 5E، میزان مهارت پرسشگری هر دو گروه با تکمیل پرسـشنامـۀ روحیۀ پرسشگری حیدرپور و همکاران(1395) و مهارت کنجکاوی با­ پرسشنامۀ کنجکاوی و اکتشاف(2009) اندازه‌­گیری شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش، هشـت جلسـه­ 45­ دقیقه­‌ای بـه یـادگیری درس علوم‌­تجربی به روش تدریس 5E پرداختند. پـس از پایان جلسـات مداخلـه، برای هر دو گروه پس‌­آزمون اجرا شد. داده­‌های به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس 5E در مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی درس علوم تجربی دانش‌­آموزان تأثیر مثبـت می­‌گذارد. همچنین بـه‌­کـارگیری روش تدریس 5E در آمـوزش درس علـوم سبب افـزایش میـزان مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانش‌­آموزان پایۀ ششم شده است. با توجه به اثربخشی روش تدریس 5E پیشنهاد می‌­شود که آموزشهای لازم در این زمینه به معلمان داده شود تا در کلاس درس از این روش بهره بگیرند و تا حد امکان روش تدریس 5E جایگزین روشهای سنتی و منفعل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش تدریس 5E، پرسشگری، کنجکاوی، دانش آموزان دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی Improving Curiosity and Inquisitiveness among Elementary School Students Using the 5E Teaching Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Given the overwhelming problem of inquisitiveness and curiosity being absent from Iranian classrooms, especially in basic science courses, and also in the light of the claim that the 5E teaching method can help with the solving of this problem, the researchers took upon themselves to examine the effectiveness of the method. To this end, two readily accessible sixth grade classes in Tabriz were tested on these skills and then one of them was taught Basic Science utilizing the said method of teaching for 8 weeks, while the other was taught the same content in the same period using the usual approach. The instruments used to measure the skills were assumed to be of reasonable validity and reliability. The Covariance analysis of the collected data revealed a positive effect of the 5E method. Hence, it is recommended for use by all teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله 5E teaching method, inquisitiveness, curiosity, elementary school students

نویسندگان مقاله راضیه ابراهیم پور | R. Ebraahimpoor


رحیم بدری گرگری | R. Badri Gargari
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1708-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات