این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۰-۶۴

عنوان فارسی مطالعه دگرگونی فرهنگی در سه نسل دانشگاهی (مطالعه موردی: اساتید علوم اجتماعی دانشگاه‌های تهران)
چکیده فارسی مقاله نهاد علم و دانشگاه فرهنگ خاص خود را دارد که همانند سایر پدیده‌ها در گذر زمان تحولاتی داشته است. به‌نظر می‌رسد فرهنگ دانشگاهی ایران طی سال‌های اخیر تغییر کرده است. این پژوهش درصدد است تا دگرگونی فرهنگی در دانشگاه را بررسی و پیامدهای آن را مورد مطالعه قرار دهد. 
روش پژوهش کیفی است که به‌منظور ورود به ساحت معنایی از نظریه مبنایی(GT) استفاده شده است. در این مطالعه 34 نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاه‌های تهران مورد مصاحبه نیمه ‌ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری و استخراج داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اطلس‌تی انجام شده است. 
یافته‌ها شامل مقوله‌های عمده شرایط اجتماعی، مداخله‌ای و زمینه‌ای، جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی، سازمان دانش و راهبردهای اساتید می‌باشد. روایت توصیفی تحلیلی با توجه به تعامل شرایط و پدیده در قالب گذار فرهنگی پیرامون مقوله هسته «جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی» ترسیم می‌شود که حاکی از بی‌هنجاری فرهنگ تولید و انتقال دانش است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دگرگونی فرهنگی، اقتصاد دانش، سیاست دانش، سازمان دانش، انتقال دانش، تولید دانش، جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی، بی‌هنجاری فرهنگ علم،

عنوان انگلیسی The Study of Cultural Change in Three Generations of aAcademicians (Case Study: Professors of Social Sciences at Tehran Universities)
چکیده انگلیسی مقاله Science institution and university have their own cultures and like other phenomena have been changed over time. It seems Iranian academic culture has changed in recent years. The paper aims to study cultural changes at university and its consequences.
 The research method is qualitative and in order to capture  the meaning domain, Grounded Theory (GT) is used. In this study, we have conducted semi-structured interviews with 34 lectures of social sciences at Tehran universities. Coding and data extraction is performed with the use of Atlas/ Ti software.
The findings consist of the major categories of social, intervening and contextual conditions, recruitment, evaluation and  promotion of professors, knowledge organization and professors' strategies. According to the interactions between conditions and phenomena in terms of cultural transition, descriptive narration displayed on the core category of "recruitment, evaluation and  promotion" which represents anomy of knowledge production and knowledge transmission.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cultural change, knowledge economy, knowledge policy, knowledge organization, knowledge transmission, knowledge production, “recruitment, evaluation and scientific promotion”, anomie culture of science

نویسندگان مقاله محمد امین قانعی راد |
هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

امیر ملکی |
هیأت علمی دانشگاه پیام نور

زهرا محمدی |
هیأت علمی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_21057_63b08568132fb3a283f382b3a632c2ab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات