این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۷-۶۵
عنوان فارسی
شاهدانِ خاموشِ تاریخ - گردش ادبیات در حجرههای مذهبی کردستان-
چکیده فارسی مقاله
سایهی سیاست، همواره بر ادبیات در کُردستان سنگینی میکند، بهگونهای که پرداختن به جهان درونیِ آفرینش-های ادبی، مغفول ماندهاست. مسالهی پژوهشِ حاضر مبنی بر یک انتقاد دو سویه، به نحوهی اندیشیدن، پیرامون ادبیات و نسبتِ آن با تاریخ و سیاست تنظیم شدهاست. نگریستن به ادبیات از منظر رژیمِ بازنمودی، ملیتی یا طبقاتی، یکی از این سایهها است؛ و پس راندن ادبیات کلاسیکِ قرن نوزدهمی به ساحتِ رمانتیک و پیشاسیاسی، سایهی دیگری از آن. هدفِ پژوهش، پس زدنِ این سایههای «صرفاً» سیاسی، و پرداختن به سیاستِ خوداندیشی است که ادبیاتِ کلاسیک، در نسبتِ با تاریخ إعمال میکند. بنیامین، تامپسون و رانسیر در تقاطعِ تاریخ و ادبیات، منظومهای از مفاهیم را در اختیار ما قرار میدهند تا نگاهِ بازنمودی به ادبیات و نسبتِ انعکاسیاش با تاریخ را کنار بگذاریم. بر مبنای تاریخنگاریِ درونماندگارِ «ذهنیتها» در دو سطح به ادبیاتِ کلاسیک (مکاتبهای شاعرانه) پرداختیم. در سطح اول، ردپای حسِ مشترکی را دنبال کردیم که در حجرههای دینی نهایتاً در قالب ادبیات متبلور میشود، در سطح دوم هم تاریخیتِ شاعرانهی حکشده در دل این ادبیات را بازخوانی نمودیم. دغدغهی این ادبیات نهتنها غیرسیاسی نیست، بلکه بهمثابه سنتی خاموش و زیرزمینی؛ لحظهای استتیکی و رمانتیسیستی، همواره مکانی گفتاری، برای خواستِ رهاییِ پس از خود بودهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آفرینشِ ادبی،کُردستان،حجرههای آیینی،تاریخنگاریِ ذهنیتها،سنتِ خاموش،
عنوان انگلیسی
Mute witnesses of history
چکیده انگلیسی مقاله
The shadow of politics has always weighed heavily on literature in Kurdistan, in such a way that addressing the inner world of literary creations has been neglected. The issue of the present research is based on a two-sided criticism of the way of thinking about literature and its relationship to history and politics. Looking at literature from the perspective of a representative regime, national or class, is one of these shadows; and relegating nineteenth-century classical literature to the romantic and pre-political realm is another. The aim of the research is to reject these “purely” political shadows and address meta politics that classical literature practice in relation to history. Benjamin, Thompson and Rancière, at the intersection of history and literature, provide us with a constellation of concepts to abandon the representative view of literature and its reflexive relationship to history. Based on the immanently historiography of "mentalities", we approached classical literature (a poetic correspondence) on two levels. On the first level, we followed the traces of a common sense that ultimately crystallizes in the form of literature in religious chambers, and on the second level, we reread the poetic historicity engraved in the heart of this literature. The concern of this literature is not only non-political, but as a mute and underground tradition; an aesthetic and romantic moment, it has always been a place of speech for the demand for liberation after itself.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آفرینشِ ادبی,کُردستان,حجرههای آیینی,تاریخنگاریِ ذهنیتها,سنتِ خاموش
نویسندگان مقاله
مبین رحیمی |
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
تقی آزاد ارمکی |
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_104116_bffb6db1b0c8a360120556a5ecd440c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات