این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۵-۳۰
عنوان فارسی
تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بر دریافت ویتامینها در دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کمبود ویتامینها یکی از معضلات بهداشتی در نوجوانان ایرانی است. یکی از روشهای کنترل این معضل، آموزش بهداشت مبتنی بر الگو و روشهای مناسب و نیازهای آموزشی فراگیران میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری، بر دریافت ویتامینها در دختران نوجوان میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای تصادفی شده است. نمونههای پژوهش شامل 80 دانشآموز دختر مدارس راهنمایی منطقه 17 شهرداری تهران و مادران آنها بودند که در سال 1388 به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر کدام 40 نفر) تقسیم شدند. مداخله این پژوهش شامل ارایه بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بود. جهت ارزیابی دریافت ویتامینها از پرسشنامه استاندارد بسامد مصرف و یادآمد غذای 24 ساعته و جهت ارزیابی مراحل تغییر رفتار از پرسشنامه ساخته محقق، قبل و 3 ماه بعد از آموزش استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS v.16 استفاده شد (05/0=α). یافتهها: طبق نتایج پیش آزمون، دختران نوجوان در هر دو گروه در دریافت ویتامینهای گروه BوC دچار کمبود بودند. 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، میانگین دریافت این ویتامینها در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و همچنین نسبت به گروه شاهد، افزایش معناداری را نشان داد (05/0p<). نتیجهگیری: بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری میتواند منجر به بهبود دریافت ویتامینها در دختران نوجوان شهری گردد. لذا با استفاده از بسته آموزشی یاد شده و یا بستههای مشابه برای آموزش نوجوانان، میتوان از بروز موارد کمبود دریافت ویتامینها و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ویتامینها، بسته آموزشی، الگوی فرانظری، نوجوان
عنوان انگلیسی
Effect of an Educational Intervention based on the Transtheoretical Model on Vitamin Intake in Female Adolescent
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Micronutrients deficiency is one of the most common health problems among adolescents. Theory based educational interventions which address learners&apos preferences are among the solutions for the matter in hand. The aim of this study was to determine the effectiveness of the Transtheoretical model (TTM) based educational package on vitamin intake in female adolescents in Tehran. Methods & Materials: A randomized community trial was applied. Study samples were consisted of 80 female students from two middle schools of Tehran, district 17th. They were selected using a cluster-random sampling method and were randomly assigned to the intervention (n=40) and control groups (n=40). The intervention group received a TTM-based educational package. Changes in vitamin intake were assessed using standard food frequency & 24-recall questionnaires. Results: Based on pre-test results, intake of vitamin B2, B6, B9, B12, and C were lower than Dietary Reference Intake (DRI) in both groups. Based on the post-test data, a significant increase occurred in the mean score of vitamin intake in the intervention group comparing with the control group and also with the intervention group at pretest (P< 0.05). Conclusion: TTM-based educational package could be effective in improving vitamin intake in urban female adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سنا عیب پوش | s eybpoosh
msc. in nursing, dept. of public health, school of nursing and midwifery, urmia university of medical sciences, urmia, iran
کارشناسی ارشد پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
زهرا راهنورد | z rahnavard
assistant professor, dept. of public health nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پروانه یاوری | p yavari
assistant professor, dept. of public health nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فاطمه رجبی | f rajabi
assistant professor, dept. of social medicine, community-based participatory health research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار استادیار گروه آموزشی آمار و اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات