این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۹-۴۷
عنوان فارسی
تأثیر انحراف فکر بر شاخصهای فیزیولوژیک و شدت درد ناشی از رگگیری در کودکان ۳ تا ۶ ساله بستری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری و بستری شدن اغلب اولین بحرانهایی هستند که کودکان با آن مواجه میشوند و انجام رویههای دردناک از جمله رگگیری برای تشخیص و درمان یکی از مهمترین علل درد در کودکان میباشد. به همین دلیل درمان مناسب درد نیز از اهداف مهم مراقبتی این کودکان به شمار میرود. از اقدامات مستقل پرستاری جهت تسکین درد که کم هزینه و کاربردی بوده و برای کودکان نیز جذاب میباشد استفاده از شیوههای غیر دارویی از جمله انحراف فکر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر انحراف فکر بر برخی از شاخصهای فیزیولوژیک (تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی) و شدت درد ناشی از رگگیری در کودکان 6-3 ساله بستری انجام شده است. روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی از ابتدای تیر تا پایان شهریور 1388، 72 کودک 6-3 ساله بستری در بخش اورژانس بیمارستان کودکان رشت قبل از رویه رگگیری، به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. حین رگگیری، در گروه آزمون، انحراف فکر با استفاده از دستگاه حبابساز صورت گرفت و در گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی هر دو گروه با دستگاه پالس اکسیمتر در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به مدت 3 دقیقه اندازهگیری و مقایسه شد. همچنین 10دقیقه پس از اتمام رگگیری، شدت درد کودکان با استفاده از ابزار اوشر در دو گروه اندازهگیری و مقایسه شد. یافتهها: اختلاف آماری معناداری در میانگین تعداد ضربان قلب (01/0p<)، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی (009/0=p) و نیز شدت درد (001/0p<) کودکان دو گروه آزمون و شاهد پس از مداخله مشاهده شد، به طوری که با اعمال انحراف فکر، کودکان گروه آزمون شدت درد کمتری را نسبت به کودکان گروه شاهد درک نموده و میانگین تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی آنان نیز تغییرات کمتری داشته و متعادلتر بوده است. نتیجهگیری: طبق یافتههای این پژوهش انحراف فکر از طریق حبابسازی باعث کاهش پاسخهای فیزیولوژیک و شدت درد ناشی از رگگیری در کودکان 6-3 ساله شده و میتواند به عنوان شیوه مؤثری در کنترل درد ناشی از رگگیری در کودکان خردسال استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درد، رگگیری، انحراف فکر، شاخصهای فیزیولوژیک، کودکان بستری
عنوان انگلیسی
Effects of Distraction on Physiologic Indices and Pain Intensity in children aged 3-6 Undergoing IV Injection
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Illness, hospitalization and pain are often first crisis children faced with in their early life. Performing painful procedures such as IV injections for medical purposes are inevitable and stressful events in pediatric wards. Distraction is an inexpensive, practical, and nonpharmacological nursing intervention for pain relief. This study aimed to determine the effects of distraction on some physiological indices (heart rate and O2 saturation (and intensity of pain in the hospitalized children aged 3-6 years undergoing IV injection. Methods & Materials: In this clinical trial, 72 children aged 3-6 years who were undergoing IV insertion were recruited for the study. The participants were randomly allocated into two groups of intervention and control. Distraction technique was applied using bubble-maker in the intervention group. After 10 minutes, pain intensity was measured using OUCHER scale. Moreover, heart rate and blood oxygen saturation were measured for three minutes in both groups using Pulse Oxymeter pre- and post-intervention. Results: The findings showed statistically significant differences in the average heart rate (P< 0.01) and the amount of saturated oxygen (P< 0.009) and the pain intensity (P< 0.001) between two groups after the intervention. The pain decreased significantly in the intervention group in comparison with the control group. Conclusion: According to the research findings, distraction with bubble-maker resulted in decreasing the physiological responses and intensity of pain in children aged 3- 6 years. This method can be useful in reliving the pain in preschool children undergoing IV insertion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pain, IV insertion, Distraction, Physiologic indices
نویسندگان مقاله
نازیلا وثوقی | n vosoghi
msc. in pediatric nursing, school of nursing and midwifery, ardebil university of medical sciences, ardebil, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)
مینو میترا چهرزاد | m chehrzad
msc. in pediatric nursing, school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
قاسم ابوطالبی | gh abotalebi
msc. in medical surgical nursing, ardebil azad islamic medical university, ardebil, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)
زهرا عطرکار روشن | z atrkar roshan
msc. in statistics, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مربی گروه آموزشی آمار حیاتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات