این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۷۷-۸۵
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر دو روش آموزش رایانهای و چهره به چهره بر تبعیت از رژیم غذایی بیماران پس از سکته قلبی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تبعیت از رژیم غذایی در کنترل بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی تأثیر دارد. آموزش به بیمار یک روش ارزشمند در ارتقای تبعیت از رژیم غذایی بیماران محسوب میشود. هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر دو روش آموزش رایانهای و چهره به چهره بر تبعیت از رژیم غذایی بیماران پس از سکته قلبی میباشد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 117 بیمار پس از بروز اولین حمله سکته قلبی که در بخشهای مراقبت ویژه قلبی بیمارستانهای امام خمینی، شریعتی، امیراعلم و مرکز قلب تهران بستری بودند، به روش نمونهگیری در دسترس طی خرداد 1388 تا خرداد 1389 انتخاب و به سه گروه تخصیص تصادفی یافتند. در گروه چهره به چهره، بیماران در دو جلسه در مورد رژیم غذایی آموزش دیدند. در گروه آموزش رایانهای بیماران با کمک یک نرم افزار حاوی صوت، متن، تصویر و انیمیشن در منزل همان محتوای آموزشی را دریافت کردند، در حالی که گروه شاهد آموزشی علاوه بر آموزش معمول در بیمارستان دریافت نکردند. سه ماه بعد بیماران از نظر تبعیت از رژیم غذایی بررسی شدند. یافتهها: دادهها حاکی از همگن بودن سه گروه از لحاظ مشخصات فردی و بیماری (به جز سابقه بیماری عروق کرونر) بود. در استفاده از گروههای غذایی ناسالم بین سه گروه تفاوت آماری مشاهده نشد. همچنین در استفاده از گروههای غذایی سالم بین دو گروه آموزش رایانهای و چهره و چهره تفاوت آماری وجود نداشت. اما با مقایسه دو به دو گروهها، در استفاده از گروههای غذایی سالم، گروه آموزش رایانهای تبعیت بهتری در مصرف چربیهای مفید (01/0p<) و جانشینهای مفید در گروه گوشت (01/0p<) نسبت به گروه شاهد داشتند. همچنین گروه چهره به چهره تبعیت بهتری در مصرف گروههای غذایی سالم همچون جانشینهای مفید در گروه گوشت (04/0=p) و چربیهای مفید (04/0=p) نسبت به شاهد داشتند. نتیجهگیری: آموزش رایانهای و چهره به چهره هر دو به یک میزان بر ارتقای تبعیت از رژیم غذایی افراد پس از سکته قلبی موثر هستند. بنابراین با توجه به محدودیت زمانی کارکنان پرستاری برای آموزش چهره به چهره بیماران، استفاده از رایانه مقرون به صرفهتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سکته قلبی، تبعیت، آموزش رایانهای، آموزش چهره به چهره
عنوان انگلیسی
Comparing Computer-assisted vs. Face to Face Education on Dietary Adherence among Patients with Myocardial Infarction
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Diet adherence is a major issue in cardiovascular diseases control. Patient education could be a valuable strategy for promoting diet adherence. The aim of this study was to compare the effects of computer-assisted vs. face to face education on dietary adherence among patients with myocardial infarction. Methods & Materials: In this experimental study, 117 patients with the first acute myocardial infarction were selected via a convenience sampling. The participants were randomly allocated into three groups. Patients in the face to face group (n=43) received an education about diet in two two-day sessions. The computer-assisted education group (n=33) received the same educational plan provided by computer software containing audio, text, images and animations at home. The control group (n=41) received their usual care. Adherence to dietary regimen was assessed three months after the educations. Results: There were not significant association between the three groups in terms of demographic characteristics and disease history. There were no significant different in unhealthy diet adherence between the three groups. There were not significant differences in healthy diet between the computer-assisted and face to face education groups. The computer-assisted education group had significantly better adherence with the consumed amount of fats (P=0.01), useful meat substitutes (P=0.01), and other foods (P=0.012) than the control group. In addition, the face to face education group had significantly greater adherence scores with consuming meat substitutes (P=0.04), and fats (P=0.04) than the control group. Conclusion: Both computer-assisted and face to face educational strategies had positive effects on improving adherence following myocardial infarction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مینا محمدی | m mohammady
msc. in nursing
کارشناس ارشد پرستاری
اشرف الملوک معماری | a memari
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مرضیه شبان | m shaban
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباس مهران | a mehran
msc. in biostatistics, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی و کارشناس ارشد آمار حیاتی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پروانه یاوری | p yavari
assistant professor, dept. of public health nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مجتبی سالاری فر | m salari far
assistant professor, dept. of heart, school of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-81&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات