این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۳-۲۳۲
عنوان فارسی
بررسی نقش کمالگرایی منفی بر اضطراب امتحان با میانجیگری نشخوار فکری و سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی در دانشجویان دارای تجربه حمله پانیک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سلامت روان دانشجویان به دلیل اضطراب امتحان در معرض خطر است، که ارتباط نزدیکی با عملکرد تحصیلی آنها در مؤسسات آموزشی دارد. این مطالعه با هدف بررسی چگونگی تأثیر کمالگرایی منفی بر اضطراب امتحان، با در نظر گرفتن نشخوار فکری، سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی به عنوان عوامل واسطهای در بین دانشجویان پسر با سابقه حملات پانیک، انجام شده است. روش کار: این پژوهش توصیفی-همبستگی بر روی دانشجویان پسر 20 تا 30 ساله دانشگاه تهران از ژوئیه تا اکتبر 2023 با تجربه حملات پانیک، متمرکز بود. تعداد 158 دانشجو که حداقل یک حمله پانیک را تجربه کرده بودند، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ما از مقیاس پاسخ نشخوار فکری (RRS)، پرسشنامه اضطراب امتحان (TAQ)، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی تری-شورت (PANPS)، مقیاس سرسختی کوباسا (KHS) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE-17) استفاده کردیم. دادهها را با استفاده از نرمافزار JASP نسخه 0.18.1، آمار توصیفی و ضرایب مسیر، تحلیل کردیم. نتایج: نشخوار فکری در نتیجه کمالگرایی منفی تأثیر مثبت و معناداری بر اضطراب امتحان داشت (β= 0.033، P< 0.001). به طور مشابه، کمالگرایی منفی از طریق سرسختی و خودکارآمدی بر اضطراب امتحان تأثیر مثبت و معناداری داشت (P< 0.001). اثر مستقیم نشخوار فکری بر اضطراب امتحان معنادار و مثبت بود (β= 0.319، P< 0.001). رابطه منفی آشکاری بین سرسختی و اضطراب امتحان وجود داشت (β= -0.239، P= 0.001). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عواملی مانند کمالگرایی منفی، نشخوار فکری، سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی تأثیرات قابل توجهی بر اضطراب امتحان دارند و به طور بالقوه بر تجربیات تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، حمله پانیک، خودکارآمدی، کمالگرایی منفی، نشخوار فکری
عنوان انگلیسی
Examining the role of negative perfectionism on test anxiety with the mediating role of rumination and psychological hardiness and self-efficacy among university students with panic attack experience
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students' mental health is at risk due to test anxiety, which is closely connected to their academic performance in educational institutions. This study aims to explore how negative perfectionism contributes to test anxiety, with rumination, psychological hardiness, and self-efficacy serving as mediating factors among male students who have a history of panic attacks. Materials and Methods: This descriptive-correlational research focused on all male university students aged 20 to 30 in Tehran, Iran, from July to October 2023 who had experienced panic attacks. A sample of 158 students who had experienced at least one panic attack was selected using purposive sampling. We used the Rumination Response Scale (RRS), Test Anxiety Questionnaire (TAQ), Terry-Short's Positive and Negative Perfectionism Scale (PANPS), Kobasa's Hardiness Scale (KHS), and General Self-Efficacy Scale (GSE-17). We analyzed the data using JASP version 0.18.1 software, descriptive statistics, and path coefficients. Results: Rumination as a result of negative perfectionism had a significant and positive impact on test anxiety (β= 0.033, P< 0.001). Similarly, negative perfectionism influenced test anxiety positively and significantly through hardiness and self-efficacy (P< 0.001). The direct effect of rumination on test anxiety was significant and positive (β= 0.319, P< 0.001). There was a clear negative relationship between hardiness and test anxiety, (β= -0.239, P= 0.001). Conclusion: The results indicated that factors such as negative perfectionism, rumination, psychological hardiness, and self-efficacy have notable impacts on test anxiety, potentially influencing students' educational experiences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Negative Perfectionism, Panic attack, Rumination, Self-efficacy, Test anxiety
نویسندگان مقاله
| Fatemeh Sedighi
Department of Psychology, Faculty of Nursing / Midwifery, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
| Maryam Siahpoosh
Department of Counseling, Faculty of counseling and Educational sciences, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran.
| Fatemeh Jamshiddoust Miyanroudi
Ph.D. student, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology,University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
| Hosniyeh Okhravi
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
| Ghazal Jamshidi
Ph.D. student in health psychology, University of Tehran Kish International Campus, Kish, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_26848.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات