این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۶۷-۲۷۵

عنوان فارسی مدل پنج عاملی شخصیت جایگزین و خرید وسواسی در بین دانشجویان: نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله‌ای و نقش جنسیتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این مطالعه به بررسی رابطه بین مؤلفه‌های پرسشنامه شخصیتی زاکرمن-کولمن (ZKPQ) و گرایش به خرید وسواسی در دانشجویان دانشگاه، با نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله‌ای و مردانگی-زنانگی پرداخت.   روش کار: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1402-1403 بود که از بین آنها 340 نفر به صورت هدفمند نمونه‌گیری شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خرید اجباری ادواردز (ECBS)، پرسشنامه شخصیت ZKPQ-50-CC، پرسشنامه مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا (CISS) و پرسشنامه نقش جنسی بم (BSRI) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل مسیر، نرم‌افزارهای SPSS 26 و LISREL 8.8 تجزیه و تحلیل شدند.   نتایج: نتایج نشان داد که ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت (روان‌رنجوری-اضطراب، فعالیت، معاشرت‌پذیری، هیجان‌خواهی تکانشی، پرخاشگری-خصومت)، راهبردهای مقابله‌ای و زنانگی به طور قابل توجه و مستقیم بر خرید اجباری در بین دانشجویان تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، ابعاد مدل شخصیت از طریق راهبردهای مقابله‌ای (0.001=P) و زنانگی (0.001=P) تأثیر معنی‌دار و غیرمستقیمی بر خرید اجباری داشتند. تأثیر مستقیم مردانگی تأیید نشد (0.067=P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه‌های پیشگیرانه‌ای که به خرید اجباری در بین دانشجویان می‌پردازند، باید نه تنها ویژگی‌های شخصیتی، بلکه استراتژی‌های مقابله‌ای و جنبه‌های فرهنگی مردانگی و زنانگی را نیز در نظر بگیرند. بنابراین، تمرکز بر عوامل آسیب‌پذیری مانند ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌های مقابله‌ای ناکارآمد و ویژگی‌های مرتبط با جنسیت می‌تواند در ارتقای سلامت دانشجویان مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، رفتار اجباری، زنانگی، مردانگی، مهارت‌های مقابله‌ای

عنوان انگلیسی The alternative five-factor personality model and compulsive buying among students: The mediating role of coping strategies and sex role
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study investigated the relationship between the Zuckerman-Kuhlman Personality Questionnaire (ZKPQ) components and tendencies towards compulsive buying in university students, with the mediating role of coping strategies and masculinity-femininity.   Materials and Methods: The target population included all students of the University of Kurdistan during the academic year 2023-2024, from whom 340 individuals were purposefully sampled. Data collection utilized the Edwards Compulsive Buying Scale (ECBS), ZKPQ-50-CC Personality Questionnaire, Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), and Bem Sex Role Inventory (BSRI). Data was analyzed using path analysis, SPSS 26, and LISREL 8.8 software.   Results: The results indicated that the dimensions of the five-factor personality model (neuroticism-anxiety, activity, sociability, impulsive sensation seeking, aggression-hostility), coping strategies, and femininity significantly and directly influenced compulsive buying among students. Additionally, the dimensions of the personality model exerted a significant and indirect effect on compulsive buying through coping strategies (P= 0.001) and femininity (P= 0.001). The direct effect of masculinity was not confirmed (P= 0.067).   Conclusion: Based on the findings, preventive programs addressing compulsive buying among students should consider not only personality traits but also coping strategies and cultural aspects of masculinity and femininity. Therefore, focusing on vulnerability factors such as personality traits, ineffective coping styles, and gender-related characteristics can be beneficial in promoting student well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Compulsive behavior, Coping Skills, Femininity, Masculinity, Personality

نویسندگان مقاله | Hasan Sepahvand
MA. in clinical psychology, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.


| Sanaz Eyni
Assistant professor, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.


| Amir Zanganeh Ebrahimi
MA. in clinical psychology, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_26856.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات