این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش های تاریخی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۲۱-۱۴۰
عنوان فارسی
تحلیل گفتمان روایت جنبش مشروطه در کتاب های درسی تاریخ (دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی)
چکیده فارسی مقاله
دو نظام سیاسی پیش و پس از انقلاب اسلامی دارای دو ایدئولوژی و گفتمان سیاسی مسلطِ متفاوت از یکدیگر بوده و هستند؛ مسائلی که تأثیر مستقیم بر نگارش کتابهای درسی بهویژه کتابهای درسی تاریخ گذاشته است. نمونهی این تاثیر در روایتهای متفاوت ارائه شده از جنبش مشروطیت به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که تحتتأثیر مستقیم دو عاملِ گفتمان سیاسی مسلط، و نیز گفتمانهای سیاسی-اجتماعیِ غیرمسلط این دو دوره شکل گرفته -است. بنابراین این پژوهش بر آن است تا با بررسی کتابهای درسی تاریخ مقطع سوم دبیرستان در دو دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی، تأثیر گفتمانهای سیاسیِ مسلط بر روایت جنبش مشروطه و ویژگیهای خاص هر نوع روایت را بررسی کرده، و همچنین به بررسی تأثیر جریانهای بیرونی و گفتمانهای غیر مسلطِ سیاسی- اجتماعی که در مقاطعی توانستند در کتابهای درسی نوع خاص و متفاوتی از روایت گفتمان سیاسی مسلط را به وجود آورند، بپردازد. پس هدف از این پژوهش، بررسی روایتهای ارائهشده از جنبش مشروطه با کاربست روش تحلیل گفتمان میباشد. باتوجه به تفاوت دو گفتمان سیاسی مسلط در دو دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی، این نوشتار نیز در دو قسمت به تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان انواع روایتهای جنبش مشروطه پرداخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
(تحلیل گفتمان روایت جنبش مشروطه در کتاب های درسی تاریخ (دوره پهلوی و پس از انقلاب اسلامی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امین تریان | تریان
حمید آزاد |
نشانی اینترنتی
http://jhr.ui.ac.ir/article_16653_6c8eac78d440034ab7c273d3284f9af6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1363/article-1363-359372.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات