این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵۰۱-۵۳۱

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی سنسور فشار در کاهش ریسک رهایش محموله آمونیاک در حال حمل: یک مطالعه موردی مبتنی بر QRA در یک شرکت حمل‌ و نقل مواد پتروشیمی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حمل و نقل مواد خطرناک همواره با خطرات متعددی همراه است که می‌‌تواند سلامت انسان، محیط زیست، اموال و زیرساخت‌ها را تهدید کند. توسعه و اجرای مخازن آمونیاک در پروژه‌ ها و سازمان‌های صنعتی مختلف با اهداف صنعتی متفاوت، خطرات جدی در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط ‌زیست خواهد داشت. از این رو، ارزیابی ریسک برای بخش شیمیایی ضروری است. بنابراین هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی سنسور فشار در کاهش ریسک رهایش محموله آمونیاک در حال حمل، مبتنی بر QRA در یک شرکت حمل‌ و نقل مواد پتروشیمی می‌باشد. 
روش کار: این مطالعه به ارزیابی ریسک انتشار آمونیاک از تانکر تحت فشار پرداخته و اثرات کاهشی ریسک ناشی از به‌کارگیری سنسور فشار جهت پیش بینی نشتی را مورد بررسی قرار داد. جهت مدلسازی و آنالیز پیامدها و ارزیابی کمی ریسک از نسخه 9 نرم افزار SAFETI استفاده شد.  
یافته ها: نتایج نشان داد که نصب سنسور فشار روی تانکر آمونیاک منجر به کاهش زمان رهایش گاز از 40 به 25 دقیقه شده که پیامد آن کاهش حجم گاز نشت یافته و در نهایت کاهش سطح ریسک وقوع حوادث خواهد بود. این کاهش ریسک در شرایط مختلف جوی بین 55 تا 99 درصد متغیر بوده است. با کاهش زمان نشت از 40 به 25 دقیقه، شعاع کشندگی آمونیاک در تمام شرایط جوی به طور منظم کاهش یافت. تحلیل کانتورهای ریسک فردی در سناریوی گسست ناگهانی نشان داد که شرایط جوی به ‌ویژه در شب‌های زمستان، بیشترین تأثیر را در گسترش نواحی کشندگی دارند.
نتیجه گیری: استفاده از سنسور فشار و سامانه‌های هشداردهنده می‌تواند به ‌طور مؤثری در کاهش سطح ریسک فردی نقش داشته باشد. این سامانه‌ ها با پایش مستمر وضعیت مخزن و اطلاع ‌رسانی سریع در صورت بروز نشتی یا افت فشار، موجب واکنش سریع ‌تر و جلوگیری از تشدید پیامدها می‌شوند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی ریسک کمی(QRA)، تانکر آمونیاک، حمل و نقل جاده ای، مواد خطرناک، SAFETI

عنوان انگلیسی Evaluating the Effectiveness of Pressure Sensors in Mitigating the Risk of Ammonia Cargo Release in Transit: A QRA-Based Case Study in a Petrochemical Transport Company
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Transporting hazardous materials is inherently associated with multiple risks that can threaten human health, the environment, property and infrastructure. The deployment and operation of ammonia tanks in various industrial projects and organizations with diverse objectives present serious safety, health and environmental challenges. Therefore, conducting risk assessment in the chemical sector is essential. This study aimed to evaluate the effectiveness of a pressure sensor in reducing the risk of ammonia cargo release during road transportation, based on Quantitative Risk Assessment (QRA) in a petrochemical transport company.
Material and Methods: This study assessed the risk of ammonia release from a pressurized tanker and investigated the risk-reducing effects of employing a pressure sensor for leak prediction. Consequence modeling and QRA were conducted using SAFETI version 9.
Results: The results showed that the installation of a pressure sensor on the ammonia tanker reduced the gas release duration from 40 to 25 minutes, which consequently decreased the volume of the leaked gas and ultimately reduced the overall risk level of accidents. This risk reduction varied between 55% and 99% under different atmospheric conditions. By decreasing the release time from 40 to 25 minutes, the lethal radius of ammonia was consistently reduced in all weather conditions. The analysis of individual risk contours in the sudden rupture scenario revealed that atmospheric conditions, particularly during winter nights, had the greatest impact on the expansion of lethal zones.
Conclusion: The use of pressure sensors and alert systems can effectively reduce individual risk level. Continuous monitoring of tank conditions and prompt alerts in the event of leaks or pressure drops enable faster response and help prevent escalation of accident consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quantitative risk assessment (QRA), Ammonia tanker, Road transportation, SAFETI

نویسندگان مقاله علی کریمی | Ali Karimi
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

ملیحه کلاهدوزی | Malihe Kolahdouzi
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

یوسف نجفیان | Yousef Najafian
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-234&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده عوامل زیان آور شیمیایی و تهویه محیط کار
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات