این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
انرژی ایران، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی بهینه سازی سیکل توربین گازی مجهز به پیل سوختی اکسید جامدلوله ای با استفاده از الگوریتم بهینه هیبریدی بر پایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک
چکیده فارسی مقاله در این مقاله بهینه­سازی سیکل توربین­گاز مجهز به پیل­سوختی اکسیدجامد لوله­ای با سوخت هیدروژن با بکارگیری یک الگوریتم بهینه هیبریدی پیشنهادی برپایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک پرداخته شده­است. ابتدا کلیه اجزای سیکل ترکیبی، جداگانه به­کمک روابط ترمودینامیکی مدل­سازی شده و برای پیل­سوختی یک تحلیل الکتروشیمیایی مجزا انجام شده‌است. نتایج حاضر با نتایج مراجع معتبر مقایسه شده و مطابقت خوبی مشاهده شده‌است. همچنین یک تحلیل پارامتریک به­منظور یافتن پارامترهای تاثیرگذار درسیکل انجام گرفته‌است. در ادامه جهت بهینه‌سازی یک الگوریتم پیشنهادی با استفاده از یک سری ایده، ارائه شده­است؛ به این صورت، زمانی‌که الگوریتم ژنتیک نقاط بهینه را پیدا نمود، الگوریتم سیمپلکس درون این نقاط شروع به جستجوی بهترین نقطه بهینه محلی می­نماید که در این حین منجر به ایجاد محلی­سازی نواحی امیدوار که احتمال حضور نقطه بهینه کلی در آن است، می­شود. برای ارزیابی الگوریتم مذکور از دیدگاه دقت، بر روی چندین تابع محک پیاده‌سازی‌شده و عملکرد آن با الگوریتم­های بهینه­ساز دیگر مقایسه شده­است که دقت بالاتر الگوریتم پیشنهادی را نشان می‌دهد. سپس با استفاده از الگوریتم پیشنهادی، برای سه تابع هدف (راندمان حرارتی، راندمان اگزرژی و توان خالص) نمودار پرتو رسم شده است. نتایج بهینه‌سازی سیکل ترکیبی نشان می­دهد که مناسب­ترین نقطه در جبهه پرتو دارای راندمان 60%  است در حالی­که توان خالص سیستم به­میزان 76%  نسبت به­حالت پایه افزایش می­یابد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوریتم هیبریدی، الگوریتم سیمپلکس- ژنتیک، توربین گاز، پیل سوختی اکسید جامد

عنوان انگلیسی Optimization of Gas Turbine Combined with Solid Oxide Fuel Cell Cycle Using Hybrid Optimization Algorithm Based on Simplex and Genetic Algorithms
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents the optimization of gas turbine combined with solid oxide fuel cell using the hybrid algorithm based on simplex and genetic optimization algorithms. Initially, all components of the system are modeled separately using thermodynamically based correlations and an electrochemical analysis of fuel cell is presented. Comparison of the obtained results shows excellent agreements with previous studies. The effects of various parameters on the performance of cycle are analyzed. Moreover, the proposed algorithm is formulated with a new motivation for optimization of the system. When genetic algorithm finds the optimum points, simplex searches through the optimal points to find the best local points and then to localize a promising area, likely to contain a global minimum, it is necessary to well exploration the whole search domain. The proposed hybrid algorithm is applied to popular benchmark functions and its performance is compared with other optimization algorithms as accuracy. Exergetic and thermal efficiency and net power are three objective functions. The simulation results show that the efficiency of hybrid system with optimization module is  60%, although, the net power increases 76% with respect to basic module.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Heuristic optimization algorithm, Hybrid algorithm, Simplex genetic algorithm, Gas turbine, Solid oxide fuel cell

نویسندگان مقاله هامون پورمیرزاآقا | Hamoon Pourmirzaagha
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-81-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انرژی و محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات