این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۷، صفحات ۵۸۱-۵۹۶

عنوان فارسی ارتباط ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک و نقش تعدیل‌کننده ظرفیت تأملی پد‌ر: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: ظرفیت تأملی یکی از مهارت‌های مهم والدینی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش تعدیل‌کنندگی ظرفیت تأملی پدر در ارتباط بین ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک بود.
مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی حاضر، از بین والدین کودکان 3 تا 10 ساله شهر تهران در سال 1401، 200 والد به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجان کودک استفاده شد. داده‌ها با آزمون همبستگی Pearson و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، پیش‌ذهنی‌سازی مادر با تنظیم‌ هیجانی (141/0-=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (214/0-=r) همبستگی منفی و کنجکاوی مادر در حالات ذهنی با تنظیم هیجانی )191/0=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (158/0=r) همبستگی مثبت داشت (05/0>P). کنجکاوی پدر در حالات ذهنی با تنظیم هیجان (001/0>P، 251/0=r) و مهارت‌های اجتماعی کودک (05/0>P، 161/0=r) همبستگی مثبت داشت. پیش‌ذهنی‌سازی پدر رابطه‌ بین پیش‌ذهنی‌سازی مادر و مهارت‌های اجتماعی کودک (01/0>P، 912/0=β)، هم‌چنین رابطه‌ بین قطعیت مادر در تشخیص حالات ذهنی و مهارت‌های اجتماعی (716/0=β) و تنظیم هیجانی کودک (741/0=β) را تعدیل می‌کند (05/0>P). هم‌چنین، کنجکاوی پدر در مورد حالات ذهنی در رابطه‌ بین کنجکاوی مادر در مورد حالات ذهنی با مهارت‌های اجتماعی (01/0>P، 724/0=β) و تنظیم هیجانی کودک (05/0>P، 172/0=β) دارای نقش تعدیل‌کننده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ظرفیت تأملی پدر در ارتباط بین ظرفیت تأملی مادر با مهارت‌های اجتماعی و تنظیم هیجانی کودک، نقش تعدیل‌کننده دارد. نتایج این مطالعه می‌تواند منجر به کاربرد این مؤلفه در آموزش خانواده، پیش‌گیری و درمان شود.
واژه‌های کلیدی: ظرفیت تأملی مادر، ظرفیت تأملی پدر، مهارت‌های اجتماعی، تنظیم هیجان کودک
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ظرفیت تأملی مادر، ظرفیت تأملی پدر، مهارت‌های اجتماعی، تنظیم هیجان کودک ​​​​​​​

عنوان انگلیسی The Relationship between Maternal Reflective Functioning and Child’s Emotion Regulation and Social Skills and the Moderating Role of Paternal Reflective Functioning: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Reflective functioning is one of the important parenting skills.The aim of the present study was to examine the moderating role of fathers' reflective functioning in the relationship between mothers' reflective functioning and children's social skills and emotional regulation.
Materials and Methods: In the present descriptive study, a sample of 200 parents of children aged 3 to 10 years old in Tehran, in 2022, was selected through convenience sampling. Data were collected using Parental Reflective Functioning, Children’s Social Skills, and Children’s Emotion Regulation Questionares. The data were analyzed using Pearson’s correlation and hierarchical regression analyses.
Results: Based on the results, the mothers' pre-mentalizing was negatively correlated with emotional regulation (r=-0.141) and social skills in children (r=-0.214). Maternal curiosity about mental states was positively correlated with emotional regulation (r=0.191) and social skills in children (r=0.158) (p<0.05). Paternal curiosity about mental states showed a positive correlation with emotional regulation (r=0.251, p<0.001) and social skills in children (r=0.161, p<0.05). Fathers' pre-mentalizing moderated the relationship between maternal mentalization and children's social skills (β=0.912, p<0.01), as well as the relationship between maternal certainty in judging mental states and children's social skills (β=0.716) and emotional regulation (β=0.741, p<0.05). Moreover, paternal curiosity about mental states played a moderating role in the relationship between maternal curiosity about mental states and children's social skills (β=0.724, p<0.01) and emotional regulation (β=0.172, p<0.05).
Conclusion: It appears that father's reflective functioning has a moderating role in the relationship between mother's reflective functioning and child's social skills and emotional regulation. These findings suggest that this component can be effectively integrated into family education, prevention, and treatment programs.
Keywords: Mother's reflective functioning, Father's reflective functioning, Social skills, Child emotional regulation

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Royan Institute approved the study (IR.ACECR.ROYAN.REC.1401.102).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Samaneh Behzadpoor
- Methodology: Golandam Mehraban
- Data collection: Golandam Mehraban
- Formal analysis: Golandam Mehraban
- Supervision: Samaneh Behzadpoor
- Project administration: Samaneh Behzadpoor
- Writing - original draft: Marzieh Ghoreyshi
- Writing - review & editing: Samaneh Behzadpoor, Marzieh Ghoreyshi

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mother&apos,s reflective functioning, Father&apos,s reflective functioning, Social skills, Child emotional regulation

نویسندگان مقاله گل اندام مهربان | Golandam Mehraban
Shahed University
دانشگاه شاهد

سمانه بهزادپور | Samaneh Behzadpoor
University of Science and culture
دانشگاه علم و فرهنگ

مرضیه قریشی | Marzieh Ghoreyshi
university of tehran
دانشگا تهران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2130-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات