این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۷، صفحات ۶۵۹-۶۶۶

عنوان فارسی بررسی خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان هوشبری رفسنجان در سال ۱۴۰۳: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: راه‌کار‌های خود تنظیمی انگیزش، راهبردهای آگاهانه‌ای هستند که فراگیران برای حفظ یا ارتقای انگیزش تحصیلی به کار می‌برند. این مطالعه با هدف تعیین سطح خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان کارشناسی هوشبری رفسنجان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی-مقطعی و سرشماری بود که پرسش‌نامه سه‌قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، پرسش‌نامه خودتنظیمی انگیزشی Norouzi و همکاران (2021) و سؤالات محقق‌ساخته برای تعیین تمایل به یادگیری راه‌کار‌ها به کار رفت. تحلیل داده‌ها با آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی Pearson انجام شد.
یافته‌ها: حجم نمونه 34 نفر بود. زیرمقیاس‌های خودتنظیمی انگیزش ارتباط معناداری با وضعیت تأهل و سکونت نداشتند. بیشترین نمره به زیرمقیاس تنظیم ارزش تعلق داشت. میانگین نمره کل91/17±73/97 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان هوشبری به طور قابل توجهی از راه‌کار‌های خود تنظیمی انگیزش استفاده می‌کنند و تمایل به یادگیری بیشتر این راه‌کار‌ها دارند. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای تقویت این راهبردها طراحی شود.
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی انگیزش، فراانگیزش، دانشجوی ‌هوشبری، رفسنجان


ارجاع: شاکری گوکی م‌ح، تاج‌الدینی م، علیپور م، پیامی ر. بررسی خودتنظیمی انگیزش در دانشجویان هوشبری رفسنجان در سال 1403: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 7، صفحات: 666-659.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودتنظیمی انگیزش، فراانگیزش، دانشجوی ‌هوشبری، رفسنجان

عنوان انگلیسی Survey of Self-Regulation of Motivation in Undergraduate Anesthesia Students of Rafsanjan in 2024: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Motivational self-regulation strategies are deliberate approaches employed by learners to maintain or enhance their academic motivation. This study aimed to assess motivational self-regulation among undergraduate anesthesia students in Rafsanjan.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study employed a census sampling method. Data were collected using a three-part questionnaire including demographic characteristics, the Motivational Self-Regulation Questionnaire developed by Norouzi et al. (2021), and two-item researcher-designed survey questions to assess students’ willingness to learn motivational self-regulation strategies. Data analysis was performed using independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson’s correlation coefficient.
Results: The sample consisted of 34 participants. The subscales of motivational self-regulation showed no significant associations with marital status or accommodation type. Value regulation subscale obtained the highest score. The total score had a mean±standard deviation of 97.73±17.91.
Conclusion: The undergraduate anesthesia students in Rafsanjan substantially employ motivational self-regulation strategies and express a willingness to learn these strategies. Educational and counseling programs are recommended to strengthen these strategies.
Keywords: Self-regulation of motivation, Metamotivation, Undergraduate anesthesia student, Rafsanjan

Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1403.054).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Mohammad Hossein Shakeri Goki, Maryam Tajadini
- Methodology: Mohammad Hossein Shakeri Goki, Maryam Tajadini
- Data collection: Mohammad Hossein Shakeri Goki, Mina Alipoor
- Formal analysis: Mohammad Hossein Shakeri Goki
- Supervision: Mohammad Hossein Shakeri Goki
- Project administration: Mohammad Hossein Shakeri Goki
- Writing – original draft: Mohammad Hossein Shakeri Goki, Reza Payami, Maryam Tajadini, Mina Alipoor
- Writing – review & editing: Mohammad Hossein Shakeri Goki, Maryam Tajadini, Mina Alipoor, Reza Payami
Citation:  Shakeri Goki MH, Tajadini M, Alipoor M, Payami R. Survey of Self-Regulation of Motivation in Undergraduate Anesthesia Students of Rafsanjan in 2024: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (7): 659-66. [Farsi]

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-regulation of motivation, Metamotivation, Undergraduate anesthesia student, Rafsanjan

نویسندگان مقاله محمدحسین شاکری گوکی | Mohammad hossein Shakeri goki
Faculty of Paramedical Sciences, Department of Anesthesiology
دانشکده پیراپزشکی، گروه هوشبری

مریم تاج الدینی | Maryam Tajaldini
Faculty of Paramedical Sciences, Department of Anesthesiology
دانشکده پیراپزشکی، گروه هوشبری

مینا علیپور | Mina Alipoor
Faculty of Paramedical Sciences, Department of Anesthesiology
دانشکده پیراپزشکی، گروه هوشبری

رضا پیامی | Reza Payami
Faculty of Paramedical Sciences, Department of Anesthesiology
دانشکده پیراپزشکی، گروه هوشبری


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7093-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات