این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۴
عنوان فارسی
طراحی مداخله آموزشی برای افزایش فعالیت فیزیکی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی بر مبنای الگوی پریسید
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در گزارش سلامت مردم تا سال 2010 افزایش فعالیت فیزیکی جوانان، در صدر اولویتهای بهداشتی قرارگرفته است. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی (lifestyle) میباشد. بیتحرکی و فعالیت فیزیکی ناکافی در کنار تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماریهای مزمن به خصوص بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، پوکیاستخوان و غیره میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر مبنای الگوی پریسید (PRECEDE) بر افزایش فعالیت فیزیکی در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی انجام یافته است.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی، یک مداخله آموزشی است که در مورد دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تنکابن در سال تحصیلی 87 در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 300 نفر) انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات شخصی، پرسشنامه بینالمللی فعالیت فیزیکی (IPAQ) و پرسشنامه محقق ساخته مطابق با مراحل الگوی پریسید بود. برنامه آموزشی طبق الگوی پریسید اجرا شد و گروه آزمون، آموزش مورد نظر را دریافت نمود. قبل از مداخله آموزشی و 2 ماه پس از مداخله دو گروه پرسشنامههای مربوط را تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و STATA، آزمونهای t، Chi-Square، زمون آنالیز واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0=a).یافتهها: پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره عوامل مستعدکننده (آگاهی 15 امتیاز، گرش 5 امتیاز)، قادرکننده (بهبود مهارت 15 امتیاز)، تقویتکننده (تشویق خانواده و معلمان) در زمینه فعالیت فیزیکی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، افزایش معنادار داشت (05/0p<).نتیجهگیری: یافتهها کارایی و تأثیر سودمند مداخله آموزشی بر مبنای الگوی پریسید در افزایش فعالیت فیزیکی در دانشآموزان را تأیید میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی پریسید، مداخله آموزشی، فعالیت فیزیکی
عنوان انگلیسی
Planning and Evaluation of an Educational Program Based on PRECEDE Model to Improve Physical Activity in Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Physical activity is one of the main components of lifestyle. Lack of physical activity along with unhealthy eating result in chronic diseases such as heart diseases, diabetes, and osteoporosis. This study aimed to design an educational program for improving physical activity in secondary school female students in Tonkabon in 2008.Methods & Materials: This study was an educational intervention in which 600 students enrolled in the study. The participants were allocated randomly in the intervention (n=300) and control (n=300) groups. Data were gathered using "International Physical Activity Questionnaire" and a standardized questionnaire -according to PRECEDE model- at baseline. The program was planned according to the PRECEDE model and was implemented in the intervention group students. Data were gathered two months after the intervention in both groups. Data were analyzed using Chi-Square, t-test, variance and regression analysis tests in the SPSS and STATA.Results: Following the educational intervention, the mean scores of the predisposing factors (knowledge and attitude), enabling factors, and reinforcing factors as well as the behavior were significantly increased in the intervention group compared to the control group (P< 0.001).Conclusion: The findings showed that this structured program is useful in improving physical activity in female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
program evaluation, physical activity, behavior
نویسندگان مقاله
فاطمه استبصاری | f estebsari
msc., shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
داود شجاعی زاده | d shojaeizadeh
professor, dept. of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه آموزشی آموزش ارتقا سلامت دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
داود مصطفایی | d mostafaei
msc., nursing management, shohadey tajrish hospital, tehran, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی مرکز شهدای تجریش
محمد فرحبخش | m farahbakhsh
assistant professor, international campus, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استادیار شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات