این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۶۱-۸۶

عنوان فارسی اصول مواجهه‌ی سالم و سازنده با دنیا، مبتنی بر سخنان امام علی(ع)
چکیده فارسی مقاله در رویکرد دینی، دنیا با ویژگی‌های خاصی طراحی شده تا بهترین موقعیت و محرک رشد انسانی باشد. هدف این تحقیق بازشناسی ویژگی‌های دنیا به‌منزله‌ی بستر و محرک رشد با تکیه ‌بر دیدگاه‌های امام علی(ع) و نیز استخراج شیوه‌های مواجهه‌ی سازنده با دنیا متناظر با این ویژگی‌هاست. این تحقیق به شیوه‌ی توصیفی - تحلیلی انجام شد و ده ویژگی برای دنیا به دست آمد (آمیختگی حق و باطل، تنوع و کثرت (انسان‌ها)، درهم‌تنیدگی رنج و لذت (آزمون محوری)، دار دگرگونی‌های مداوم، جولانگاه شیطان، محمل انتخاب، سرای حق و تکلیف، سرای عمل و عکس‌العمل، پیوستگی دنیا با جهان آخرت و تأثیر متقابل و سرنوشت مشترک). سپس، سی‌ودو (32) اصل برای مواجهه‌ی سازنده با دنیا استخراج شد، ازجمله اتخاذ شاخص‌های حق، تقویت خرد، مسئولیت‌سپاری و مسئولیت‌پذیری متناسب با استعدادها و توانمندی‌ها، درک فلسفه‌ی سختی‌ها، تنظیم رغبت‌ها، هم‌مراقبتی، حق‌طلبی جمعی، وحدت مؤمنانه و مشارکت جمعی خیرمحور.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دنیا،دنیاشناسی،حضرت علی(ع)،نهج‌البلاغه،تربیت،

عنوان انگلیسی Principles for Healthy and Constructive Engagement with the World Based on Imam Ali’s Sayings
چکیده انگلیسی مقاله In religious view the world has been deliberately and wisely designed to serve as the optimal environment for human growth and perfection. This study identifies the essential characteristics of the world as a context and stimulus for perfection, drawing on the perspectives of Imam Ali, and extracts constructive approaches corresponding to engaging with these characteristics. Research method was a descriptive-analytical method and ten key characteristics of the world were identified: the intermingling of truth and falsehood; diversity and multiplicity (of human beings); the fusion of suffering and pleasure (test-centeredness); a realm of constant transformation; a battleground for Satan; a domain for free will and choice; an abode of truth and duty; a domain of action and consequence; the interconnectedness of this world and the Hereafter; mutual influence and shared destiny between worlds. Then 32 guiding principles for constructive engagement with the world were obtained (such as: adopting truth-based criteria, strengthening wisdom and discernment, assigning and accepting responsibility in accordance with individual talents and capacities, anticipating and understanding the philosophy of hardship, regulating desires, mutual supervision and accountability, the collective pursuit of truth, faithful unity, and collaborative, benevolent participation).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دنیا,دنیاشناسی,حضرت علی(ع),نهج‌البلاغه,تربیت

نویسندگان مقاله علی عیدی عطارزاده |
کارشناس ارشد تربیت اخلاقی، مؤسسه‌ی آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران.

فاطمه وجدانی |
دانشکده‌ی الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jipt.sbu.ac.ir/article_105945_e01b6e736210e2775a74c794aaf0ef2b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات