این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
آینه معرفت
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۸۷-۱۰۴
عنوان فارسی
تبیین خوانش استاد مطهری از رابطهی تکامل با توحید
چکیده فارسی مقاله
نظریهی تکامل با مواجههای مختلفی در سنت فکری - فلسفی غرب روبهرو شد. در جهان اسلام، متکلمان خوانش تأییدی، انکاری و تفسیری اتخاذ کردند. شهید مطهری مهمترین مسئلهی علم و دین را «اصل تکامل» و «اصل توحید» دانسته و، با رویکرد عقلی - فلسفی و با مدد مفاهیم و اصطلاحات دینی و فلسفی، تبیینی خاص ارائه میکند. به باور وی، نه توحید مستلزم آفرینش است و نه از تبدل انواع میتوان مادهگرایی را نتیجه گرفت، بلکه باید نسبت آن دو را با تحلیل منطقی و فلسفی روشن کرد و تضاد توهمی دانست. وی ریشهی تعارض را در تفکرات فلسفی قرون وسطی و نارسایی مفاهیم فلسفی مغرب زمین و تفسیر ناروا از متون دینی میانگارد. برای رفع تعارض، ضمن نمادین معرفی کردن زبان وحی در داستان خلقت آدم، به تفکیک زبانشناسی علم و دین و تقریرهای مختلفِ تعارض اشاره میکند. این مقاله با رویکرد تحلیلی - توصیفی و، با استمداد از پیشفرضهای فلسفی، دینی، تفسیری، تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و روششناختی شهید مطهری، ریشههای دیدگاه تعارضانگارانه را معرفی و عدمملازمهی منطقی خداشناسی با نظریههای خلقت و مادهگرایی با تکامل را مدلل میکند و نیازمندی اصول تکامل به عوامل فراطبیعی و الهی را در روند خلقت گوشزد میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصل تکامل،مطهری،اصل توحید،تکامل هدایتشده،علم،دین،
عنوان انگلیسی
Explanation of Mutahari's reading of the relationship between Evolution and Theism
چکیده انگلیسی مقاله
The theory of evolution encountered various challenges within the Western intellectual and philosophical tradition. In the Islamic world, theologians adopted affirmative, negatory, and interpretive approaches. Mutahhari considered the most significant issue in the science-religion discourse to be the "principle of evolution" and the "principle of Theism." Employing a rational-philosophical approach and drawing on religious and philosophical concepts and terminology, he offers a distinctive explanation. According to him, divine unity does not necessitate creationism, nor does the transformation of species inevitably lead to materialism. Instead, their relationship must be clarified through logical and philosophical analysis, recognizing any perceived conflict as illusory. He attributes the root of this conflict to medieval philosophical thought, the inadequacy of Western philosophical concepts, and misinterpretations of religious texts. To resolve this tension, Mutahhari introduces the symbolic nature of revelation’s language in the narrative of Adam’s creation, distinguishes between the linguistic frameworks of science and religion, and references various formulations of the conflict. Employing an analytical-descriptive approach and drawing on Mutahhari’s philosophical, religious, interpretive, historical, social, ethical, and methodological premises, this article identifies the roots of the conflict-oriented perspective. It demonstrates the absence of a logical necessity linking theism with creationist theories or materialism with evolution, while emphasizing the dependence of evolutionary principles on supernatural and divine factors in the process of creation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اصل تکامل,مطهری,اصل توحید,تکامل هدایتشده,علم,دین
نویسندگان مقاله
محمود رسولی |
گروه معارف اسلامی، دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jipt.sbu.ac.ir/article_106105_7e7c49b300990615ba9bd7e9dfc10059.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات