این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
جامعه شناسی صنعتی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۸
عنوان فارسی
رابطه بین پایگاه اقتصادی و مصرف کالاهای صنعتی خارجی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مبسوط
مقدمه
:
در دنیای نوین، با رشد و توسعه فعالیت های صنعتی، حجم تجارت جهانی به طرز شگفتانگیزی افزایش یافته است. کشورهای مختلف دنیا تلاش میکنند با صدور کالاهای صنعتی خود به بازار جهانی، منافع اشان را تضمین کنند. این امر برای کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته که عمدتا متکی به منابع اولیه هستند، چالش های زیادی ایجاد کرده است و برای شناسایی دلایل اقبال به کالاهای خارجی تحقیقات بسیاری صورت گرفته است. .مصرف کالاهای صنعتی خارجی در ایران نیز به سرعت افزایش یافته و تداوم این امر تبعات زیان باری برای اقتصاد کشور دارد. پژوهش حاضر تلاش کرده است ﺭﺍﺑﻄﻪ پایگاه اقتصادی ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﺎﻻﻱ صنعتی ﺧﺎﺭﺟﻲ را بررسی کند.
روش
:
این پژوهش از نوع کمی است و با تکنیک پیمایش انجام شده است. ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺁﻣـﺎﺭﻱ، ﺳﺮﭘﺮﺳـﺘﺎﻥ ﺧـﺎﻧﻮﺍﺭ در شهر ﻛﺮﻣﺎﻥ هستند که 400 نفر ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑـﻪ ﺭﻭﺵ ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴـﺮﻱ ﺗﺼـﺎﺩﻓﻲ ﭼﻨـﺪ ﻣﺮﺣﻠـﻪﺍﻱ ﺍﻧﺘﺨـﺎﺏ و دادههای تحقیق از آنان جمع آوری شد. ﺍﺑـﺰﺍﺭ این تحقیق جهت سنجش پایگاه اقتصادی، و مصرف کالاهای صنعتی خارجی، پرسشنامههای پژوهشگرساخته بود. برای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ صوری و ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ جهت تعیین پایایی با توجه به نحوه طراحی سئوالات که کیفی دو مقوله ای هستند از روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه پایگاه اقتصادی، 94/0 و برای پرسشنامه مصرف کالای خارجی، 89/0 بود.
یافتهها
:
ﺑﺮﺍﺳـﺎﺱ نتایج ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻣﺼﺮﻑ ﻛﺎﻻهای صنعتی ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺩﺭ مقایسه با کالاهای ایرانی، در ﺑﻴﻦ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ کرمانی بالاست. براساس یافتهها، پاسخگویان در مصرف کالاهای برقی، کالاهای خانگی، و کالاهای بهداشتی و آرایشی، تمایل بسیار زیادی به مصرف کالاهای صنعتی خارجی دارند؛ اما در لوازم التحریر و پوشاک، کالاهای ایرانی را ترجیح میدهند. به علاوه، یافتهها نشان میدهند، رابطه مثبت و معناداری بین پایگاه اقتصادی و مصرف کالای صنعتی خارجی وجود دارد. در مجموع، متغیرهای پایگاه اقتصادی، جنسیت، و تحصیلات قادر هستند، 277/0 از تغییرات مصرف کالاهای صنعتی خارجی را تبیین کنند.
نتیجهگیری
:
مصرف کالاهای صنعتی خارجی در ایران بالاست و این امر با توجه به ساختار اقتصادی کشور به صادرات مواد اولیه از یک سو و ویژگیهای جمعیتی کشور که به بالغ بر 90 میلیون رسیده است، مشکلات فراوانی را در سالهای آتی برای کشور پدید خواهد آورد. با توجه به تبعات گسترده مصرف کالاهای صنعتی خارجی و اثر معنادار پایگاه اقتصادی بر مصرف و ترویج کالاهای صنعتی خارجی، ضرورت دارد فرهنگسازی برای کاهش مصرف کالاهای مصرفی خارجی به طور جدی مطمح نظر مدیران و مسئولان کشور قرارگیرد تا از این طریق بتوان بر یکی از مشکلات مهم کشور فائق آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایگاه اقتصادی،ﻛﺎﻻﻱ صنعتی ﺧﺎﺭﺟﻲ،کالای صنعتی داخلی،کرمان مصرف،
عنوان انگلیسی
Relationship Between Economic Status and Consumption of Industrial Foreign Goods
چکیده انگلیسی مقاله
Extended
Abstract
Introduction
: In the modern world, with the growth and development of industrial activities, the volume of global trade has increased remarkably. Different countries are trying to secure their interests by exporting their industrial products to the world market. This has created many challenges for developing and less developed countries, which mainly rely on raw materials. For this reason, many studies are being conducted to identify the reasons for preferring foreign goods. The consumption of foreign industrial goods in Iran has also increased rapidly, and this continued dependence poses detrimental consequences for the country's economy. This study aims to examine the relationship between the economic status and the consumption of foreign industrial goods.
Method
: This research is quantitative and was conducted using a survey technique. The population consisted of household heads in Kerman city, and 400 cases were selected through multi-stage random sampling method. The research tools used to measure the economic status and foreign industrial goods consumption are questionnaires developed by the researcher. In order to establish validity of the research tools, face and content validity were used. To determine reliability, considering the nature of the questions, which are qualitative in two categories, the test-retest method was used, which was 0.94 for the economic status and 0.89 for the foreign goods consumption.
Findings
: Based on the results, the consumption of foreign industrial goods is higher among Kerman citizens compared to Iranian goods. Findings indicate that respondents show a strong tendency to consume foreign goods in the electrical products, household goods, as well as health and cosmetic products, while they prefer Iranian goods in stationery and clothing. In addition, the findings reveal that there is a positive and significant relationship between economic status and consumption of foreign industrial goods. Overall, economic status, gender, and education are able to explain 0.277 of the changes in foreign industrial goods consumption.
Conclusion
: The consumption of foreign industrial goods in Iran is high, and this will lead to many problems in the future, considering the country's economic structure, which is heavily based on the export of raw materials, and the characteristics of the country's population, which has reached over 90 million. Given the widespread consequences of consuming foreign goods and the significant effect of economic status on the consumption and promotion of foreign industrial goods, it is essential for managers and officials of the country to focus on creating a culture to reduce the consumption of foreign consumer goods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایگاه اقتصادی,ﻛﺎﻻﻱ صنعتی ﺧﺎﺭﺟﻲ,کالای صنعتی داخلی,کرمان مصرف
نویسندگان مقاله
مهناز نجیب زاده وامق آبادی |
اداره کل آموزش فنی حرفه ای استان کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jis.yu.ac.ir/article_728716_1193ce308def5c54714527925a1f055b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات