این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۸
عنوان فارسی
ارتباط بین خودکارآمدی شیردهی و وضعیت شیردهی در مادران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: شیردهی یکی از اثر بخشترین رفتارهای پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت است که مادران دارای فرزند شیرخوار باید بدان عمل کنند. در تحقیقات بسیاری به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر شیردهی و طول مدت آن پرداخته شده است. خودکارآمدی اعتقادی است که یک فرد به توانایی خود برای به انجام رساندن یک جریان کاری دارد. خودکارآمدی شیردهی اعتقاد مادر به توانایی خود برای شیردهی فرزندش است و یکی از متغیرهای قابل تعدیل، تأثیرگذار و بر جسته بر طول مدت شیردهی میباشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی شیردهی و وضعیت شیردهی مادران انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع طولی است. پرسشنامه سه قسمتی توسط 437 مادر مراجعهکننده به درمانگاههای پرهناتال بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 که در هفته 37 بارداری بوده و تصمیم به شیردهی داشتند تکمیل شد. در ماه اول و چهارم پس از زایمان پرسشنامه خودکارآمدی و وضعیت شیردهی آنان مجددا تکمیل گردید و ارتباط بین این دو سنجیده شد. یافتهها: 4/80% مادران در ماه اول پس از زایمان شیردهی انحصاری داشتند. ارتباط معناداری بین خودکارآمدی شیردهی قبل از زایمان و تصمیم به شیردهی وجود نداشت. هر چند که این ارتباط با طول مدت شیردهی در ماه اول و چهارم پس از زایمان معنادار بود. بدین ترتیب که مادران با خودکارآمدی بالا در مقایسه با مادران با خودکارآمدی پایین درصد شیردهی انحصاری و طول مدت شیردهی بیشتری داشتند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد خودکارآمدی شیردهی مادران ارتباط معناداری با وضعیت شیردهی دارد. این مقیاس نه تنها قادر به شناسایی مادران با خودکارآمدی شیردهی پایین است، بلکه اطلاعات مهمی را برای صاحبان حرف بهداشتی فراهم میکند تا اعتماد به نفس مادران جهت شیردهی افزایش یافته و در صورت روبهرو شدن با مشکل به شیردهی خود ادامه دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Self-efficacy and Breastfeeding, Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Breastfeeding is the most cost-effective, health-promoting, and disease-preventing activity that new mothers can perform. Many researches have focused on identifying factors that influence breastfeeding initiation and duration. An important and modifiable factor is the perceived self-efficacy of mothers for breast feedings. It refers to a mother&aposs perceived ability to breastfeed her newborn and is a dominant variable in the duration of breastfeeding. The purpose of this study was to assess the relationship between self-efficacy and breastfeeding. Methods & Materials: A descriptive, longitudinal, analytic approach was used in this study. The three-part questionnaire was administered to the eligible pregnant women (437 pregnant women) who were at least in 37 weeks of gestation and intended to breastfeed. They were then contacted again at one and four months postpartum to determine their infants&apos feeding level and method. The questionnaire was re-administered to the participants at that time. Results: The results showed that 80.4 percent of participants had exclusive breastfeeding during one month. There was no significant relationship between antenatal breastfeeding self-efficacy and the breastfeeding. The self-efficacy was significantly related to breastfeeding outcomes at one month. Mothers with high self-efficacy were significantly more likely to breastfed their babies exclusively at one and four months postpartum than the mothers with low self-efficacy. Conclusion: Maternal breastfeeding self-efficacy is significantly related to breastfeeding duration and level. Measuring breastfeeding self-efficacy not only identifies high risk mothers, but also provides important information to health care providers in providing support to new mothers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
breastfeeding, pregnant women, self-efficacy
نویسندگان مقاله
شکوه ورعی | sh varaei
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ندا مهرداد | n mehrdad
assistant professor, center for nursing care research, iran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی بهداشت جامعه و مادران و نوزادان و عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشکد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ناصر بحرانی | n bahrani
instructor, dept. of mathematics and statistics, school of basic sciences, shahid sattari university, tehran, iran
مربی گروه آموزشی ریاضی - آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه هوایی شهید ستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات