این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵۹-۶۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر پیشگیری از استئوپروز در دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری استئوپروز، اپیدمی خاموش عصر حاضر است که با توجه به میزان ابتلای بسیار بالای زنان جامعه به این بیماری و عوارض ناشی از آن اهمیت زیادی دارد. مهمترین نکته در مورد این بیماری قابل پیشگیری بودن آن است. جهت دستیابی به این هدف آموزش در سطح وسیع جامعه ضرورت دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر برنامه آموزشی پیشگیری از استئوپروز بر آگاهی و عملکرد دانشآموزان دختر دبیرستانی میباشد. روش بررسی: این مطالعه، از نوع مداخلهای (نیمه تجربی) است. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی منطقه 6 آموزش و پرورش تهران و حجم نمونه 600 نفر (300 نفر به عنوان گروه آزمون و 300 نفر گروه شاهد) است که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامهای شامل سه بخش مشخصات جمعیتشناختی، سؤالات آگاهی و سؤالات عملکرد است. ابتدا پرسشنامه در میان دو گروه توزیع و تکمیل شد. آموزش طی دو جلسه به صورت سخنرانی و انجام ورزش انجام گرفت. در پایان جلسات آموزشی، کتابچه به گروه آزمون داده شد و پوسترهای تهیه شده در سطح دبیرستانهای گروه آزمون نصب گردید. پس از دو هفته، پس آزمون از دو گروه آزمون و شاهد به عمل آمد (کتابچه آموزشی به گروه شاهد بعد از پس آزمون داده شد و پوسترهای تهیه شده در سطح دبیرستانهای گروه شاهد نصب گردید). پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی (تیزوج و تیمستقل) در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان آگاهی و نحوه عملکرد دانشآموزان گروه آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت آماری معنادار نداشت (به ترتیب 1=p و 769/0=p). پس از آموزش میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دانشآموزان گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری (001/0p<) نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش در ارتقای سطح آگاهی و نحوه عملکرد دانشآموزان در جهت پیشگیری از استئوپروز، میتوان جهت افزایش تراکم استخوانی دانشآموزان از طریق ارایه آموزش برنامهریزی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، پیشگیری، استئوپروز
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Education on Prevention of Osteoporosis among High School Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Osteoporosis is a silent and preventable disease that mostly affects women. Osteoporosis prevention requires enhancing knowledge and awareness of students. The purpose of this study was to assess the effectiveness of education on prevention of osteoporosis among high school female students in the sixth distinct of Tehran. Methods & Materials: In this randomized controlled trial, 600 students were selected using cluster sampling method. Data were gathered using a three-part questionnaire including demographic, knowledge, and practice items. After the baseline measurement, the students were randomly allocated into intervention and control groups. Two educational sessions were held for the intervention group. At the end of the sessions, educational booklets were distributed among the students. The educational strategies included giving lectures, and practicing physical exercises. After two weeks, the participants completed the questionnaires again. The educational classes were held for the control group after the last measurements. Results: Data analysis showed that the mean of knowledge score and the participants&apos practice were significantly different between two groups after the intervention (P< 0.001). Conclusion: Regarding the effect of education on enhancing students&apos awareness and practice about osteoporosis prevention, designing educational programs could be beneficial.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
education, osteoporosis, prevention
نویسندگان مقاله
ثریا نجاتی | s nejati
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نسرین رسول زاده | n rasoulzadeh
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
آفاق صدیقیانی | a sedighiyani
msc. in medical and surgical nursing
کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-114&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات