این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی: مطالعه‌ای ‌تجربی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی زنان است و شیمی‌درمانی می‌تواند خودکارآمدی بیماران را کاهش دهد. آموزش ساختاریافتهی خودمراقبتی به توانمندسازی بیماران برای مدیریت علائم و پایبندی به درمان کمک می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون و گروه کنترل  است که بر روی ۹۰ زن مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی در زاهدان انجام گرفت. شرکت‌کنندگان به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله (۴۵ نفر) و کنترل (۴۵ نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله سه جلسهٔ ۴۵ دقیقه‌ای آموزش خودمراقبتی دریافت کرد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه SUPPH بود که پیش از مداخله و شش هفته پس از آن تکمیل شد. داده‌ها با آزمون‌های t زوجی و مستقل با نرم افزار SPSS نسخه 26تحلیل گردید.
یافته‌ها: پیش از مداخله، میانگین نمرات خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (p>0.05). پس از مداخله، میانگین خودکارآمدی در گروه مداخله از ۱۲۴٫۷۳ ± ۱۲٫۰۹ به ۱۳۸٫۸۲ ± ۱۱٫۵۴ افزایش یافت (p<0.001)، در حالی که در گروه کنترل از ۱۲۵٫۱۱ ± ۱۲٫۳۴ به ۱۲۵٫۸۸ ± ۱۲٫۵۶تغییر کرد که تغییر قابل‌توجهی نبود اختلاف بین دو گروه پس از مداخله معنی‌دار بود (p<0.001).
نتیجه‌گیری: آموزش ساختاریافتهٔ خودمراقبتی منجر به بهبود قابل‌توجه خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی شد. ادغام چنین برنامه‌هایی در مراقبت پرستاری می‌تواند مشارکت فعال بیماران را افزایش دهد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرطان پستان، شیمی‌درمانی کمکی، خودمراقبتی، خودکارآمدی، پرستاری

عنوان انگلیسی The Effect of Self-Care Education on Self-Efficacy of Women with Breast Cancer Undergoing Chemotherapy: quasi–Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Breast cancer is the most common malignancy among women, and chemotherapy can diminish patients’ self-efficacy. Structured self-care education helps empower patients to manage symptoms and adhere to treatment. This study aimed to determine the effect of self-care education on self-efficacy among women with breast cancer undergoing chemotherapy.
Methods: This quasi-experimental study with a pretest–posttest design and control group was conducted on 90 women with breast cancer receiving chemotherapy in Zahedan, Iran. Participants were selected by convenience sampling and randomly assigned to intervention (n = 45) and control (n = 45) groups. The intervention group received three 45-minute sessions of structured self-care education. Data was collected using the Strategies Used by People to Promote Health (SUPPH) questionnaire, completed before and six weeks after the intervention. Data was analyzed using paired and independent t-tests in SPSS version 26.
Results: Before the intervention, there was no significant difference in mean self-efficacy scores between the two groups (p > 0.05). After the intervention, the mean self-efficacy score in the intervention group increased from 124.73 ± 12.09 to 138.82 ± 11.54 (p < 0.001), while in the control group it changed slightly from 125.11 ± 12.34 to 125.88 ± 12.56, showing no significant improvement. The between-group difference after the intervention was statistically significant (p < 0.001).
Conclusion: Structured self-care education significantly improved self-efficacy among women with breast cancer undergoing chemotherapy. Integrating such programs into nursing care may enhance patients’ active participation in their treatment.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Breast cancer, Adjuvant chemotherapy, Self-care, Self-efficacy, Nursing

نویسندگان مقاله علیرضا سالار | Alireza salar
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران

مهدی رضوانی امین | mehdi rezvani amin
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران

نازنین یوسفی میاندواب | nazanin Yousefian Miandoab
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران

حسین کیخا | Hosein keikha
دانشگاه علوم پزشکی زابل،زابل،ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-6088-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری داخلی جراحی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات