این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۳۵-۳۴۵
عنوان فارسی
تأثیر تمرین هماهنگی دوجانبه بر مهارت های هماهنگی در دانش آموزان ۷ تا ۱۱ ساله با اختلال هماهنگی رشد
چکیده فارسی مقاله
زمینه
و
هدف
:
اختلال هماهنگی رشدی (
DCD
) نوعی وضعیت عصبی ـ رشدی در کودکان است.
هدف تحقیق حاضر تعیین
تأثیر تمرین هماهنگی دوجانبه در مهارتهای هماهنگی در دانش آموزان 7 تا 11
سال
با
DCD
بود.
روش
بررسی:
در پژوهش
نیمه تجربی حاضر، که با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل در شهر اهواز انجام شد، از بین کودکان 7 تا 11 ساله دارای
DCD
(ویلسون و همکاران، 2000) تعداد سی نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون، بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پروتکل تمرین بهمدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و
بهمدت سی دقیقه در گروه آزمایش اجرا شد
. برای سنجش هماهنگی چشم و دست از آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ و آزمون هماهنگی دودستی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل آماری از آزمونهای تی وابسته و تحلیل کورایانس استفاده شد. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS
نسخه 21 و سطح معنی داری (05/0
≥
P
) انجام شد.
یافتهها:
پس از دوره مداخله، در هماهنگی دودستی (001/0=
P
) و هماهنگی چشم و دست (001/0=
P
) در گروه آزمایش، بهبود معناداری مشاهده شد.
نتیجهگیری
:
براساس یافته های پژوهش حاضر، میتوان از برنامه تمرین هماهنگی دوجانبه بهمنظور بهبود مهارتهای هماهنگی کودکان با
DCD
استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال هماهنگی رشد، تمرینات هماهنگی دوجانبه، هماهنگی دو&،amp shy،، ، دستی، هماهنگی چشم و دست،
عنوان انگلیسی
The Effect of Bilateral Coordination Training on Coordination Skills in 7-To-11-Year-Old Students With Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives
Developmental coordination disorder (DCD) is a neurodevelopmental condition in children. The aim of the present study was to determine the effect of bilateral coordination training on coordination skills in 7-to-11-year-old students with DCD.
Subjects and Methods
This quasi-experimental study utilized a pre-test-post-test design with a control group. Thirty children aged 7–11 years with DCD, as defined by Wilson et al. (2000), were selected using a purposive sampling method in Ahvaz city. Following the pre-test, participants were randomly assigned to either the experimental (n=15) or control (n=15) group. The training protocol was implemented in the experimental group over eight weeks with three 30-minute sessions per week. Eye-hand coordination was measured using the Frostig Advanced Visual Perception Test and a two-hand coordination test. Statistical analysis involved dependent t-tests and Analysis of Covariance (ANCOVA), performed using SPSS version 21. The level of significance was set at P≤0.05.
Results
After intervention, a significant improvement was observed in bilateral coordination (P=0.001) and eye-hand coordination (P=0.001) in the experimental group.
Conclusion
Based on the findings of the present research, a bilateral coordination training program can be used to improve the coordination skills of children with DCD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال هماهنگی رشد, تمرینات هماهنگی دوجانبه, هماهنگی دو&,amp shy,, , دستی, هماهنگی چشم و دست
نویسندگان مقاله
نگار لاری بقال |
کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
مطهره مصلحی |
گروه علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
سارا شمشیری |
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_231042_11520d67646cabe8bcf548e43f6009e9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات