این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی پزشکی جندی شاپور، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۳۵-۳۴۵

عنوان فارسی تأثیر تمرین هماهنگی دوجانبه بر مهارت­ های هماهنگی در دانش ­آموزان ۷ تا ۱۱ ساله با اختلال هماهنگی رشد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی (DCD) نوعی وضعیت عصبی ـ رشدی در کودکان است. هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر تمرین هماهنگی دوجانبه در مهارت­های هماهنگی در دانش ­آموزان 7 تا 11 سال با DCD بود.
روش بررسی: در پژوهش نیمه­ تجربی حاضر، که با طرح پیش ­آزمون ـ پس ­آزمون با گروه کنترل در شهر اهواز انجام شد، از بین کودکان 7 تا 11 ساله دارای DCD (ویلسون و همکاران، 2000) تعداد سی نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و پس از انجام پیش ­آزمون، به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پروتکل تمرین به‌مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و به‌مدت سی دقیقه در گروه آزمایش اجرا شد. برای سنجش هماهنگی چشم و دست از آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ و آزمون هماهنگی دو­دستی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل آماری از آزمون­های تی وابسته و تحلیل کورایانس استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 21 و سطح معنی­­ داری (05/0P) انجام شد.
یافته‌ها: پس از دوره مداخله، در هماهنگی دو­دستی (001/0=P) و هماهنگی چشم و دست (001/0=P) در گروه آزمایش، بهبود معناداری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته­ های پژوهش حاضر، می­توان از برنامه تمرین هماهنگی دوجانبه به‌منظور بهبود مهارت­های هماهنگی کودکان با DCD استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی رشد، تمرینات هماهنگی دوجانبه، هماهنگی دو&،amp shy،، ، دستی، هماهنگی چشم و دست،

عنوان انگلیسی The Effect of Bilateral Coordination Training on Coordination Skills in 7-To-11-Year-Old Students With Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives Developmental coordination disorder (DCD) is a neurodevelopmental condition in children. The aim of the present study was to determine the effect of bilateral coordination training on coordination skills in 7-to-11-year-old students with DCD.
Subjects and Methods This quasi-experimental study utilized a pre-test-post-test design with a control group. Thirty children aged 7–11 years with DCD, as defined by Wilson et al. (2000), were selected using a purposive sampling method in Ahvaz city. Following the pre-test, participants were randomly assigned to either the experimental (n=15) or control (n=15) group. The training protocol was implemented in the experimental group over eight weeks with three 30-minute sessions per week. Eye-hand coordination was measured using the Frostig Advanced Visual Perception Test and a two-hand coordination test. Statistical analysis involved dependent t-tests and Analysis of Covariance (ANCOVA), performed using SPSS version 21. The level of significance was set at P≤0.05.
Results After intervention, a significant improvement was observed in bilateral coordination (P=0.001) and eye-hand coordination (P=0.001) in the experimental group.
Conclusion Based on the findings of the present research, a bilateral coordination training program can be used to improve the coordination skills of children with DCD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال هماهنگی رشد, تمرینات هماهنگی دوجانبه, هماهنگی دو&,amp shy,, , دستی, هماهنگی چشم و دست

نویسندگان مقاله نگار لاری بقال |
کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

مطهره مصلحی |
گروه علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

سارا شمشیری |
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_231042_11520d67646cabe8bcf548e43f6009e9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات