این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۹، صفحات ۸۰۷-۸۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان طلاق: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: طلاق یک رویداد ناگوار است که می‌تواند افت روانی زیادی را به‌وجود آورد و ناکارآمدی و ناتوانی در تنظیم عاطفی و هیجانی و بهزیستی روانی را تشدید کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان طلاق انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل ۳۰ کودک و نوجوان طلاق در شهر ارسنجان (ایران) در سال 1402 بود که به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر کدام ۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های زندگی دریافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد و پس از پایان مطالعه بسته آموزشی در اختیار آنان قرار گرفت. داده‌ها با پرسش‌نامه‌‌های راهبردهای تنظیم هیجان Gross و John (2003) و بهزیستی روان‌شناختی Ryff (1980) جمع‌آوری و با آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معناداری بر تنظیم هیجان (24/16=F، 001/0>P، 38/0=η²) و بهزیستی روان‌شناختی (27/236=F، 001/0>P، 89/0=η²) کودکان و نوجوانان طلاق تأثیر داشت.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی یک مداخله مؤثر در بهبود تنظیم هیجان و ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی کودکان و نوجوانان طلاق می‌باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که برای کاهش مشکلات روانی کودکان و نوجوانان خانواده‌های طلاق و خانواده‌های عادی، از آموزش مهارت‌های زندگی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، راهبردهای تنظیم هیجان، بهزیستی روان‌شناختی، کودکان و نوجوانان طلاق

ارجاع: جوکار م، کمالی ش، متقی ر. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در کودکان و نوجوانان طلاق: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 9، صفحات: 820-807.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های زندگی، راهبردهای تنظیم هیجان، بهزیستی روان‌شناختی، کودکان و نوجوانان طلاق

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Life Skills Training on Emotion Regulation Strategies and Psychological Well-Being in Children and Adolescents of Divorce: A Semi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Divorce is an adverse event that can lead to significant psychological distress, exacerbating inefficiency and difficulties in emotional regulation and psychological well-being. Therefore, the present study aimed to determine the effectiveness of life skills training on emotion regulation strategies and psychological well-being in children and adolescents of divorced families.
Materials and Methods: This semi-experimental study employed a pretest–posttest design with a control group. The statistical population included 30 children and adolescents of divorced families in Arsanjan, Iran, in 2023 who were randomly assigned to the experimental and control groups (15 participants each). The experimental group received 10 sessions of 90-minute life skills training, while the control group received no intervention; after the study, an educational package was provided to the control group. Data were collected using the Emotion Regulation Strategies Questionnaire (Gross & John, 2003) and the Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1980) and analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The results showed that life skills training had a significant effect on emotion regulation (F=16.24, p<0.001, η²=0.38) and psychological well-being (F=236.27, p<0.001, η²=0.89) of divorced children and adolescents.
Conclusion: The current study demonstrated that life skills training is an effective intervention for improving emotion regulation and enhancing psychological well-being in children and adolescents of divorced families. It is therefore recommended to implement life skills training to reduce psychological problems in children and adolescents from divorced and non-divorced families.
Keywords: Life skills, Emotion regulation, Psychological well-being, Children of divorce

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Arsanjan Branch, approved the study (IR.IAU.A.REC. 1402.036).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Maryam Jowkar
- Methodology: Maryam Jowkar
- Data collection: Shahrzad Kamali
- Formal analysis: Reza Mottaghi
- Supervision: Reza Mottaghi
- Project administration: Reza Mottaghi
- Writing – original draft: Shahrzad Kamali
- Writing – review & editing: Reza Mottaghi
Citation: Jowkar M, Kamali Sh, Mottaghi R. The Effectiveness of Life Skills Training on Emotion Regulation Strategies and Psychological Well-Being in Children and Adolescents of Divorce: A Semi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (9): 807-20. [Farsi]


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills, Emotion regulation, Psychological well-being, Children of divorce

نویسندگان مقاله مریم جوکار | Maryam Jowkar
Islamic Azad University, Arsanjan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

شهرزاد کمالی | Shahrzad Kamali
Islamic Azad University, Shiraz branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

رضا متقی | Reza Mottaghi
Zand Institute of Higher Education, Shiraz
مؤسسه آموزش عالی زند شیراز


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6272-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات