این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۴۷۰-۴۸۲

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خودمراقبتی عامل مهم حفظ سلامت مطلوب برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی است که یکی از اقدامات متداول برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها، تبعیت از درمان  است. هدف از این مطالعه تعیین مقایسه ای تاثیر آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و روش بازخورد محور بر میزان تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان قلب شهید رجایی سال 1402 بود.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل تصادفی شده 60 بیمار بر اساس معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه آموزش به روش بحث گروهی، روش بازخورد محور و گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزش خودمراقبتی به روش بحث گروهی و بازخوردمحور انجام شد و در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامه­ها قبل از شروع مداخله و سه هفته بعد از مداخلۀ آموزشی تکمیل شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. 
یافته­ها: تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی (55/18 ± 05/112) و گروه بازخورد محور (68/24 ± 05/120)  با گروه کنترل مرحله2 (94/10 ± 42/96) در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تفاوت آماری معنی­داری داشت (025/0 p باگروه روش بحث گروهی و 003/0= P با گروه بازخورد محور). میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه بحث گروهی با گروه بازخورد محور بعد از اجرای آموزش خودمراقبتی تفاوت آماری معنی­داری داشت (04/0=P) و میانگین نمره تبعیت از درمان در گروه روش بازخورد محور بیشتر بود.
نتیجه­گیری: آموزش خودمراقبتی به روش بازخوردمحور و بحث گروهی می تواند به ارتقای تبعیت از درمان بیماران  نارسایی قلبی کمک کند و آموزش به روش بازخوردمحور مؤثرتر بود. استفاده از این دو روش آموزشی به عنوان یک مداخله تایید شده، قابل اجرا، آسان و موثر و ارزان می­تواند در دستور کار پرستاران و مراقبین قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارسایی قلبی، خودمراقبتی، روش های آموزشی، تبعیت از درمان

عنوان انگلیسی A comparative study of the effect of self-care training by group discussion method and teach back method on the level of treatment adherence in patients with heart failure
چکیده انگلیسی مقاله Background: Self-care is an important factor in maintaining optimal health for people with heart failure, which is one of the common measures to treat or prevent diseases is adherence of treatment. The purpose of this study was to determine the comparative effect of self-care training by group discussion method and teach back method on the level of treatment adherence in heart failure patients admitted to Shahid Rajaee Heart Hospital in 2023
Materials and methods: In this experimental study with a pretest-posttest design with a randomized control group, 60 patients were selected based on the inclusion criteria and were divided into three groups: discussion method, and teach back method and control group. The self-care training program was conducted by group discussion method and teach back method, and there was no intervention in the control group. The questionnaires were completed before the beginning and three weeks after the educational intervention. Data were analyzed using SPSS version 22 software.
Results: There was a statistically significant difference in treatment adherence in the group discussion group after implementing self-care education (112.05 ± 18.55) and the teach back group (120.05 ± 24.68) compared to the control group in phase 2 (96.42 ± 10.94) in patients with heart failure. (p ≤ 0.025 with group discussion method and P = 0.003 with group teach back method). There was a statistically significant difference in the mean score of treatment adherence in the group discussion group and the teach back group after the implementation of self-care training (P=0.04), and the mean score of treatment adherence was higher in the teach back method group.
Conclusion: Self-care education using teach back and group discussion methods can improve treatment adherence in heart failure patients, and teach back method education was more effective. These two educational methods as a validated, feasible, easy, effective, and inexpensive intervention can be included in the agenda of nurses and caregivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Heart failure, Self-care, Educational methods, Treatment adherence.

نویسندگان مقاله سوده زارع گیل چالان | Soodeh Zare
MSc Student in medical-surgical Nursing, Department of Nursing, TeMS.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد داخلی جراحی ، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

شیوا صالحی | Shiva Salehi
Assistant Professor, Department of Nursing, TeMS.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

بهشته طبرسی | Beheshteh Tabarsi
Assistant Professor, Department of Nursing, TeMS.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

شیوا نادری | Nasim Naderi
Assistant Professor, Rajaie Cardiovascular Medical and Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، انستیتو آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1857-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات