این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۴۸۳-۴۹۱
عنوان فارسی
تعیین رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی با میزان اضطراب در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
سابقه و هدف
:
با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان، نگرانیهایی درباره تأثیرات روانی آنها، بهویژه اضطراب، مطرح شده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و
میزان
اضطراب در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شد
.
روش بررسی
:
پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و بر روی 384 دانشجوی پزشکی با روش نمونهگیری در دسترس انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی و پرسشنامه اضطراب بک (
(BAI)
بود. دادهها با استفاده از نرمافزار
SPSS
نسخه 26 و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مربع کای تحلیل شدند.
یافته
ها:
میانگین سنی شرکتکنندگان 24
±
3/5 سال، میانگین مدت استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی 3/5
±
0/2 ساعت و میانگین نمره اضطراب 31/0
±
15/0 بود. نتایج نشان داد رابطه معنیداری بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان اضطراب بر اساس مدت زمان استفادهاز این شبکه ها، جنسیت و گروه سنی وجود ندارد
.
نتیجه
گیری
:
یافتهها با برخی مطالعات جهانی در تضاد است و ممکن است تحت تأثیر ویژگیهای خاص جمعیت مورد مطالعه باشد. انجام مطالعات بیشتر با در نظر گرفتن عوامل روانشناختی و فرهنگی توصیه میشود
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه های اجتماعی، اضطرابی، دانشجویان، دانشجویان پزشکی، پرسش نامه بک (BAI).
عنوان انگلیسی
Determining the relationship between social media use and anxiety levels among medical students at the Islamic Azad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: With the growing use of social media among university students, concerns have been raised about its psychological impacts, particularly regarding anxiety. This study aimed to investigate the relationship between the extent of social media use and anxiety levels among medical students at the Islamic Azad University of Medical Sciences in Tehran.
Materials and methods
: This descriptive-analytical study was conducted on 384 medical students selected through convenience sampling. Data collection tools included a demographic questionnaire, daily duration of social media use, and the Beck Anxiety Inventory (BAI). Data were analyzed using SPSS version 26 and statistical tests including the Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation coefficient, and Chi-square test.
Results
: The mean age of participants was 24 ± 3.5 years. The mean daily duration of social media use was 3.5 ± 0.2 hours, and the mean anxiety score was 31.0 ± 15.0. The results showed no significant relationship between social media use and anxiety levels based on usage duration, gender, or age group.
Conclusion
: These findings contrast with some international studies and may be influenced by the specific characteristics of the study population. Further studies considering psychological and cultural factors are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social media, Anxiety, Students, Medical students, Beck Anxiety Inventory (BAI).
نویسندگان مقاله
محمدعلی گیلان | Mohammad-Ali Gilan
General Practitioner, Department/School of Family Medicine, TMS, Islamic Azad University, Tehran, Iran
پزشک عمومی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مریم وحدت شریعت پناهی | Maryam Vahdat Shariyat Panahi
Associate Professor, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, TMS, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روانپزشکی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
حسین پایندان | Hossein Payandan
Clinical Psychologist and Psychometrician, Tehran, Iran
روانشناس بالینی و روانسنجی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2061-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اعصاب و روان
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات