این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۴۹۲-۴۹۹
عنوان فارسی
حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف
:
اسـترس در فرآینـد آمـوزش پرسـتاری، موضــوع قدیمــی و مهــمی اســت. شناخت زمینههای استرس دانشحویان و روشهای رویایی با آن میتواند در شایستگی و صلاحیت آنها کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه بررسی حس انسجام و استرس درک شده در دانشجویان پرستاری بود
.
روش بررسی
:
مطالعـه حاضـر از نـوع توصیفـی تحلیلی بود. واحدهای پژوهش 292 نفر از دانشـجویان مقطـع کارشناسـی پرستاری دانشـگاه علـوم پزشـکی آزاد اسلامی تهران بودند که به روش تصادفی طبقهای وارد مطالعـه شـدند. ابـزار گـردآوری دادههـا فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های استرس درک شده کوهن (
PSS
) و سنجش حس انسجام آنتونوفسکی(
SOC-13
) بـود.
یافته
ها:
امتیاز کل حس انسجام دانشجویان 38/11
±
02/54 و میانگیـن و انحراف معیار امتیاز کل اسـترس درک شـده دانشجویان 85/8
±
14/27 بود. آزمون همبستگی بین حس انسجام و متغیرهای آن با استرس درک شده در دانشجویان قوی و منفی و معنی دار (75/0-=
r
و 01/0>
P
) بود و حس انسجام قادر به پیش بینی میزان استرس درک شده دانشجویان بود (01/0 >
P
)
.
نتیجه
گیری
:
از این مطالعه نتیجه گیری می شود که بین میزان استرس درک شده با حس انسجام دانشجویان همبستگی قابل پیش بینی وجود دارد؛ بدین صورت که 6/62 % استرس درک شده دانشجویان از طریق حس انسجام آنان قابل تبیین است. لذا میتوان با برنامههای آموزشی با تمرکز به بهبود حس انسجام موجب کاهش استرس درک شده در دانشجویان شد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حس انسجام، استرس درک شده، دانشجویان پرستاری.
عنوان انگلیسی
Sense of coherence and perceived stress in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: Stress has been known as an important influential factor on quality of learning. This study aimed to determine the correlation between sense of coherence and perceived stress of nursing students.
Materials and methods
: This study was a cross-sectional and descriptive-correlational study
.
The sample consisted of 292 nursing students that were included in the study by stratified sampling method. The data collection instrument included demographic information form, Cohen’s perceived stress scale (PSS-14) and Antonovsky sense of coherence scale (SOC-13).
Results
: The total sense of coherence was 54.02±11.38, and total score of perceive stress of students was 27.14±8.85. The Pearson correlation test indicated a negative and significant correlation between variables of perceived stress and sense of coherence (r=-0.75, P<0.01). The results of multiple variance test also showed that sense of coherence can predict the extent of perceived stress of students (P<0.01). The results indicate that SOC can predict perceived stress in students (P<0. 01).
Conclusion
: Our results indicated that sense of coherence were predictors of perceived stress in nursing students. 62.6% of students perceived stress can be explained through their sense of cohesion. Therefore, by improving the sense of coherence, it is possible to reduce the perceived stress of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perceived stress, Sense of coherence, Nursing student.
نویسندگان مقاله
رزا هورسان | Roza Hoorsan
Assistant Professor, Department of Midwifery, Faculty of Midwifery and Nursing, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فاطمه بهزادی | Fatemeh Behzadi
MSc of Nursing, Department of Pediatric Nursing, Faculty of Midwifery and Nursing, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
میثم حامی فر | Meisam Hamifar
BS Nursing Student, Student Research Committee, Faculty of Midwifery and Nursing, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1912-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات