این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۵۰۰-۵۰۸

عنوان فارسی توانمندی دانشجویان پزشکی در به کارگیری علم آمار، اپیدمیولوژی و وب پژوهی با هدف ارتقاء عملکرد پزشکی مبتنی بر شواهد
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پزشکی مبتنی بر شواهد رویکردی نوین در عملکرد‌های بالینی است. این پژوهش با هدف تعیین  توانمندی­های دانشجویان پزشکی برای به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد صورت گرفته ‌است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی  171 دانشجوی پزشکی که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. داده­ها با استفاده از ابزار تهیه شده توسط الفتیح حسبوه و همکارانش جمع آوری شد. در تحلیل آماری از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد بیشترین موتور جستجوگر استفاده شده گوگل (3/88٪) بود. همچنین بیشترین منبع دانشجویان کتب پزشکی (7/73٪) و جزوات (6/55٪) بودند. بیشترین تسلط به روش­های پژوهش در مورد کیس‌ریپورت گزارش شد. در خصوص دانش آماری بیشترین امتیاز در مورد میانگین، گزارش شد. در بخش دانش اپیدمیولوژیک بیشترین نمره مربوط به اختصاصیت و حساسیت بود. میانگین نمره نگرش 33/5±33/27 و میانگین نمره مهارت 35/4±13/11 بود. بیشترین مهارت مربوط به توانایی شناسایی سوالات بالینی گزارش شد. تفاوت معنی داری در خصوص میانگین این متغیرها از نظر جنسیت دیده نشد (05/0<p). تفاوت معنی داری در میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی نشان داده شد ( 05/0 >p ).
نتیجه­گیری: دانشجویان پزشکی در دانش و مهارت های الزامی برای پزشکی مبتنی بر شواهد دارای شکاف علمی هستند و نگرش مثبت در سطح متوسطی به کاربرد آن دارند. برای رفع این شکاف، نیاز به بررسی های بیشتر و اضافه نمودن کارگاه های انگیزشی و علمی بیشتر در برنامه درسی به شکل لانه­ای وجود دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکی مبتنی بر شواهد، توانمندی، وب پژوهی، علم آماری، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Medical students' competence in utilizing statistics, epidemiology, and web- based research to enhance evidence-based medical practice
چکیده انگلیسی مقاله Background: Evidence-based medicine is a new approach in clinical practices. This study aimed to determine the capabilities of medical students to apply evidence-based medicine.
Materials and methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 171 medical students who were selected by stratified random sampling. Data were collected using the tool prepared by Al-Fatih Hasboh et al. Statistical analysis was performed using t-test and analysis of variance.
Results: The results showed that the most used search engine was Google (88.3%). Also, the most used sources by students were medical books (73.7%) and pamphlets (55.6%). The highest mastery of research methods was reported for case reports. Regarding statistical knowledge, the highest score was reported for the mean. In the epidemiological knowledge section, the highest score was related to specificity and sensitivity. The mean attitude and skill scores were 33.27±33.5 and 35.4±13.11, respectively. The most reported skill was related to the ability to identify clinical questions. There was no significant difference in the mean of these variables in terms of gender (p<0.05). However, a significant difference was shown in the mean scores across educational levels (p>0.05).
Conclusion: Medical students have a scientific gap in the knowledge and skills required for evidence-based medicine and have a moderately positive attitude towards its application. To address this gap, there is a need for further studies and the addition of more motivational and scientific workshops in the curriculum in a nested manner.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evidence-based medicine, Empowerment, Web research, Statistical science, Medical students

نویسندگان مقاله مهدی غلامی | Mehdi Golami
Medical Student, Department of Medicine, To.C., Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
دانشجوی دکترای حرفه ای پزشکی، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

فلورا رحیم آقایی | Flora Rahimaghaee
Associate Professor, Department of Nursing, To.C., Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1791-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انفورماتیک پزشکی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات