این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۵-۴۶، صفحات ۳۷-۶۸

عنوان فارسی آکوئیناس «مدافع» ارسطو در نیاز فضایل عقلی به جهت‌دهی فضایل اخلاقی
چکیده فارسی مقاله ترنس اروین استدلال می­کند که آکوئیناس به پرسشی که ارسطو طرح کرده بود ولی پاسخ نداده بود، پاسخ داد. پرسش این است که آیا بین فضایل عقلی و فضایل اخلاقی ارتباطی وجود دارد؟ پاسخ این است که بله، فضایل اخلاقی به فضایل عقلی برای رسیدن به غایت نهایی جهت می­دهند. فضایل اخلاقی می‌‌گویند که در زمینه چه اموری باید اندیشید، چقدر به امور دیگر باید پرداخت و چقدر باید برای امور عقلی زمان گذاشت. آکوئیناس علاوه بر فضایل اخلاقی به فضایل موهبتی قائل است و به آنها به‌ویژه به محبت، در جهت­دهی مذکور، نقش محوری می­دهد. نگارنده استدلال می­کند که اولاً ارسطو هم به این پرسش پاسخ داده بود. ثانیاً بین فضایل عقلی و فضایل اخلاقی تفاوت نوعی وجود ندارد. ثالثاً یک فضیلت است که هم در امور عقلی عمل می­کند و هم در امور اخلاقی. رابعاً ریشه اشکالات در طبیعت­گرایی اخلاقی آکوئیناس، به تبع ارسطوست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضیلت عقلی، فضیلت اخلاقی، فضیلت­گرایی معرفتی، ناطبیعت­گرایی،

عنوان انگلیسی Aquinas "Defends" Aristotle in That Intellectual Virtues Need the Direction of Moral Virtues
چکیده انگلیسی مقاله Terence Irwin argues that Aquinas answered a question that Aristotle had raised but had not answered. The question is if there is any relation between intellectual virtues and moral virtues. The answer is yes, moral virtues direct intellectual virtues to attain the final end. Moral virtues show in what areas one should think, how much other things should be attended to, and how much one should spend time for intellectual issues. Aquinas believes in infused virtues in addition to moral virtues and those especially charity have central place in aforementioned directing role. We argue firstly that Aristotle also had answered the question. Secondly, there is no essential difference between intellectual virtues and moral virtues. Thirdly, there is one single virtue that functions in both intellectual and moral matters. And fourthly, the root of difficulties is in ethical naturalism of Aquinas following Aristotle.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن میانداری |
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_136_51757435d0fde606d941b9eb5034b941.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-359742.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات