این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۹
عنوان فارسی
نگرش اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تدریس از طریق نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، به عنوان یک نظام آموزشی مرکب از آموزش چهره به چهره و یادگیری الکترونیکی، در آموزش دروس پرستاری در سایر کشورها حرکت رو به رشدی داشته است. این روش در ایران چندان شناخته شده نیست و پذیرش آن توسط دستاندرکاران آموزش نیازمند زمینهسازی مناسب میباشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف شناخت نگرش اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به تدریس به روش نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی توصیفی، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به تعداد 60 نفر)، به طریق تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار آماری SPSS v.11.5 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان پاسخدهی به پرسشنامه 33/93% (56نفر) بود. 7/85% پاسخدهندگان زن بودند. میانگین سنی 88/44 با انحراف معیار 6/5 و میانگین سنوات تدریس 75/16سال با حداقل 5 و حداکثر 30 سال بود. در خصوص نگرش اعضای هیأت علمی به تدریس از طریق نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، یافتهها نشان داد که 66% نمونهها نگرش مثبت و 34% نگرش کاملاً مثبت داشته و هیچکدام نگرش منفی نداشتهاند. همچنین 1/41% تمایل زیاد خود را جهت آماده نمودن دروس به شیوه الکترونیکی بیان نمودند و 5/87% مایل بودند که در کارگاههای آموزشی تدوین محتوای الکترونیکی شرکت نمایند. تحلیل آماری تفاوت معناداری از نظر سن، جنسیت و سابقه تدریس با نحوه نگرش نسبت به تدریس الکترونیکی نشان نداد. صرفاً رابطه آماری معناداری بین آمادگی شرکت در کارگاه با نگرش نسبت به تدریس به شیوه الکترونیکی ترکیبی نشان داده شد (012/0=p) و نگرش مثبتتر با آمادگی بیشتر همراه بود. نتیجهگیری: با توجه به نگرش مثبت اعضای هیأت علمی به تدریس از طریق نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، از این لحاظ زمینه جهت طراحی و حرکت به سمت اجرای نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی در آموزشهای رسمی دانشکده پرستاری و مامایی آماده است، لذا پیشنهاد میگردد اقدامات لازم در این مورد صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Attitudes of Nursing and Midwifery School's Faculty toward Blended E-learning at Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Blended E-Learning is an educational method which has been used recently in higher education worldwide. So, it seems that it is crucial for the Iranian academic members to accept it as a new educational method. This study was conducted to investigate attitudes of the faculty of Nursing and Midwifery School at Tehran University of Medical Sciences toward blended E-learning. Methods & Materials: In this cross-sectional study, all faculty members of Tehran University of Medical Science (n=60) were recruited to the study. Data were gathered using validated and reliable self-designed questionnaires. The collected data were analyzed using SPSS software. Results: The response rate was 93.33% (n=56). Most of the respondents (85.7%) were female. The mean age was 44.88 (SD=5.6). The years of teaching ranged from 5-30 years (mean=16.75). The majority of the respondents (66%) had positive attitude toward blended e-learning thirty four per cent had completely positive attitude and none of them had negative attitudes. About 41% reported that they were eager to provide their course syllabuses according to this approach and 87.5% said that they were willing to attend the blended e-learning education workshops. There were no significant relationships between demographic variables and the attitudes. There was a significant relationship between willing to attend the workshops and positive attitude toward blended e-learning (P=0.012). Conclusion: According to the positive attitude of the respondents toward blended e-learning, it is recommended that further studies take place in order to design and implement the approach in formal education in the school of Nursing and Midwifery of Tehran University of Medical Science.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میترا ذوالفقاری | m zolfaghari
msc. in nursing, dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدرضا سرمدی | mr sarmadi
assistant professor, dept. of education, payame noor university, tehran, iran.
استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رضا نگارنده | r negarandeh
assistant professor, dept. of community health nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
استادیار گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
بهمن زندی | b zandi
associate professor, dept. of education, payame noor university, tehran, iran.
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
فضل الله احمدی | f ahmadi
associate professor, dept. of medical surgical nursing, tarbiat modares university, tehran, iran.
دانشیار گروه آموزشی پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-127&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات