این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر اساس مدل باور بهداشتی بر انتخاب روش زایمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آمار روز افزون سزارین در بسیاری از کشورهای جهان موجب نگرانی محققان و مسؤولان بهداشتی شده است. یکی از دلایل عمده این افزایش، در خواست خود بیمار جهت انجام این عمل میباشد. یکی از بهترین مدلهایی که در برنامههای آموزش بهداشت مورد استفاده قرار میگیرد، مدل باور بهداشتی میباشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر اساس مدل باور بهداشتی بر انتخاب روش زایمان در زنان باردار انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی در مراکز بهداشتی - درمانی شهری و مطبهای متخصصان زنان شاهرود در سال 1386 انجام گرفته است. نمونهها شامل 128 خانم باردار متقاضی دریافت مراقبتهای دوران بارداری (64 نفر در هر یک از دو گروه تجربه و شاهد) بود که به صورت نمونهگیری آسان انتخاب شدند. آموزش بر اساس مدل باور بهداشتی طی دو جلسه 40 دقیقهای به گروه تجربه ارایه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اطلاعات طی 2 مرحله قبل و بعد از آموزش جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از نرمافزار SPSS v.11.5 ، آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای، تست فیشر، ویلکاکسون، منویتنییو و مکنمار) استفاده گردید.یافتهها: قبل از آموزش دو گروه از نظر متغیرهای جمعیتشناختی، سابقه نازایی، سابقه بیماری و سه مورد از اجزای مدل باور بهداشتی یعنی حساسیت، منافع و موانع درک شده درمورد زایمان طبیعی و سزارین همگن بودند. مقایسه دو گروه تجربه و شاهد بعد از آموزش نشان داد که بین همه اجزای مدل باور بهداشتی مشتمل بر حساسیت (001/0p<)، شدت (001/0p<)، منافع درک شده (001/0p<) و موانع درک شده (004/0=p) و همچنین عملکرد (روش زایمان انتخاب شده) (001/0p<) اختلاف معناداری وجود داشته است.نتیجهگیری: در پژوهش حاضرآموزش از طریق مدل باور بهداشتی در تمایل زنان باردار به انتخاب و انجام زایمان طبیعی مؤثر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مدل باور بهداشتی، انتخاب نوع روش زایمان، زنان باردار
عنوان انگلیسی
Effect of Education Designed based on Health Belief Model on Choosing Delivery Mode
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: High rates of cesarean delivery have worried health policy makers. One of the main reasons for cesarean section in Iran is cesarean election. Health Belief Model (HBM) is one of the most powerful models used in health education programs. The objective of this study was to determine the effect of education designed based on HBM on choosing delivery mode among pregnant women. Methods & Materials: In this experimental study, 128 nulliparous women were recruited from Shahrood health care centers and private gynecologists' offices. Samples were randomly allocated into two equal groups. Women in the experimental group participated in two 40-minutes educational classes which were designed based on HBM. Data were gathered both before and after the classes, and then were analyzed using SPSS. Results: The results indicated that there were no significant differences between two groups in demographic characteristics, infertility history, disease history, perceived susceptibility, and perceived benefits and barriers. After the intervention, significant differences were found between perceived susceptibility (P< 0.001), perceived severity (P< 0.001), perceived barriers (P=0.004), with practice (choosing the delivery mode) (P< 0.001). Conclusion: The results showed that using HBM in program designing was effective in the pregnant women's decision-making toward delivery mode.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه رحیمی کیان | f rahimikian
msc. in midwifery, dept. of midwifery, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ماندانا میرمحمدعلی یی | m mirmohamadaliei
msc. in midwifery, dept. of midwifery, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباس مهران | a mehran
msc. in biostatistics, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی و کارشناس ارشد آمار حیاتی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کبری ابوذری گزافرودی | k aboozari ghforoodi
msc. in midwifery.
کارشناس ارشد مامایی
نسرین سلمانی باروق | n salmaani barough
msc. in nursing, dept. of community health nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-134&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات