این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۵

عنوان فارسی واقع‌گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش در اغلب موارد تبعیت بیماران از توصیه‌های درمانی و توانایی مراقبت از خود را افزایش می‌دهد؛ اما کوتاه شدن طول مدت اقامت بیماران در بیمارستان، اضطراب، ناخوشی یا کمبود خواب می‌تواند قابلیت یادگیری بیمار را کاهش دهد. علاوه بر این مشخص نیست که پرستاران و بیماران یادگیری چه مواردی را در طول مدت کوتاه بستری واقع‌گرایانه می‌دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت و مقایسه دیدگاه بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب و پرستاران از واقع‌گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی در طول دوران بستری بودن بیمار در بیمارستان انجام گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 251 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه‌گیری آسان به صورت هدفمند و 181 پرستار به روش سرشماری (در سال 85-1384) از بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از ابزار نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHFPLNI) جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: اکثر بیماران مرد (4/82%) و اکثر پرستاران زن (6/85%) بودند. میانگین سن بیماران 18/55 و پرستاران 15/35 سال بود. میانگین دفعات بستری بیماران 26/4 و میانگین مدت ابتلای آن‌ها به نارسایی قلبی 70/10 سال بود. اکثر پرستاران (59%) دوره آموزش به بیماران قلبی را نگذرانده بودند. بیماران و پرستاران زیر مقیاس سایر اطلاعات را به عنوان واقع‌گرایانه‌ترین عنوان جهت یادگیری در طول مدت بستری رتبه‌بندی کردند و در واقع‌گرایانه بودن یادگیری اطلاعات دارویی توافق داشتند. یادگیری اطلاعات دارویی (001/0p<)، اطلاعات رژیم‌غذایی (001/0p<)، سایر اطلاعات (001/0p<) و کل محتوای آموزشی (001/0p<) از دیدگاه بیماران واقع‌گرایانه‌تر از پرستاران بود. پرستاران زن (012/0=p) و پرستارانی که دوره آموزش به بیماران قلبی را گذرانده بودند (001/0p<) یادگیری محتوا را در طول مدت بستری بودن واقع‌گرایانه‌تر درک کرده بودند.نتیجه‏گیری: با توجه به عدم توافق بیماران و پرستاران در مورد واقع‌گرایانه‌بودن یادگیری اطلاعات رژیم‌غذایی و عوامل خطر آفرین و همچنین کل محتوای آموزشی ممکن است پرستاران با تعویق در آموزش محتوا با فرض واقع‌گرایانه نبودن یادگیری آن توسط بیماران، به آن‌ها صدمه وارد کنند. بنابراین ضرورت دارد که پرستاران در هنگام تعیین اولویت‌های آموزشی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، دیدگاه بیماران خود را کاملاً در نظر گیرند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Perspectives of Patients and Nurses on the reality of Learning Cardiac Heart Failure Educational Content
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: While patient education promotes compliance to treatment and self-care ability, short hospital length of stay, anxiety, illness, and sleep disorders can interfere with this approach. It is not clear how realistic is to learn during the short hospitalization period, from nurses' and patients' perspectives. This study aimed to compare perspectives of patients and nurses on the reality of learning cardiac heart failure educational content in Shahid Rajaee heart hospital. Methods & Materials: In this cross-sectional study, two hundred and fifty one patients and 181 nurses were selected using convenience sampling. Data were collected using the reality part of CHFPLNI and were analyzed in SPSS-11. Results: Most of the patients were male (82.4%) most of the nurses were female (85.6%). The mean ages of patients and nurses were 55.18 and 35.15, respectively. The mean hospitalization period was 4.26 days and the mean duration of heart failure was 10.70 years. The majority of nurses had not participated in advanced preparation courses. Patients and nurses had agreement on the reality of medication learning. Patients rated medication (P< 0.001), diet information (P< 0.001), other information (P< 0.001) and the total scale (P< 0.001) as more realistic than the nurses did. Female nurses (P=0.012) and nurses with advanced preparation (P< 0.001) perceived learning needs as more realistic than the other nurses. Conclusion: Regarding discordance between patients' and nurses' perspectives on the reality of learning, nurses may postpone to implement educational program. Patients' perspectives should be considered in the establishment of heart failure educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ رفیعی | f rafii
assistant professor, center for nursing care research, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی داخلی جراحی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو مرکز تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فرنگیس شاهپوریان | f shahpoorian
member of center for nursing care research, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهرا ناشر | z naasher
educational supervisor, shahid rajaee cardiac research, educational amp;amp; treatment center, tehran, iran.
سوپروایزر آموزشی مرکز تحقیقاتی، آموزشی و درمانی قلب شهید رجایی

محسن آذرباد | m azarbaad
msc. in nursing, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حسینی | f hoseini
msc. in statistics, school of management and medical information, iran university of medical sciences and health services, tehran, iran.
مربی گروه آموزشی آمار و ریاضی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-136&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات