این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:مطالعات نشان داده است که رضایت دریافتکنندگان مراقبت، از شاخصهای مهم ارزیابی کیفیت خدمات است و یافتن جنبههایی از خدمات که موجب نارضایتی میشود و سعی در رفع آنها مؤثرترین راه افزایش کیفیت است. همچنین رضایت از کیفیت خدمات و رضایت از ویژگیهای محل دریافت مراقبتها، موجب افزایش استفاده از مراقبتها شده و در نهایت، سرانجامِ بارداری را بهبود میدهد. هدف از این مطالعه تعیین میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری در بین زنان حامله مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد 380 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به 8 مرکز بهداشتی- درمانی و 2 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 با توجه به آمار سه ماهه سوم به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سؤالاتی در خصوص مشخصات فردی، میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای عاطفی، اطلاعاتی، جسمانی و دسترسی به خدمات و خصوصیات محیط بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون 2 در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: در کل میزان دریافت مطلوب مراقبتها 4/53% و میزان رضایت از مراقبتها 7/54% بود. در مراکز بهداشتی میزان مطلوب مراقبتها و همچنین میزان رضایت از مراقبتها به ترتیب 1/56% و 5/57% و در بیمارستانها به ترتیب 46% و 47% بوده که تفاوت آماری معنادار بین مراکز بهداشتی و بیمارستانها مشاهده شد (به ترتیب 003/0=p و 005/0=p). این تفاوت مربوط به دریافت مراقبتهای عاطفی و جسمانی و رضایتمندی از مراقبتهای عاطفی و دسترسی به خدمات و خصوصیات فیزیکی محیط میباشد.نتیجهگیری: با توجه به این که میزان مطلوب دریافت مراقبت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری در کل کمتر از 60% و چیزی در حدود نیمی از افراد را شامل میشود و در زمینه دریافت مراقبتهای اطلاعاتی و میزان دسترسی به خدمات و رضایت از مراقبتهای اطلاعاتی و جسمانی هم در مراکز بهداشتی درمانی و هم بیمارستانها بیشترین مشکل وجود داشته است، پیشنهاد میشود که مسؤولین با جذاب کردن و مجهز کردن این محیطها به ویژه در بیمارستانها و تأمین تعداد مناسب کارکنان و برگزاری بازآموزی برای آنها در مراکز بهداشتی و استقرار فرد مراقبت ثابت (استاد، رزیدنت، مربی مامایی) در کلیه روزها در بیمارستانها و لذا مراجعه مادران به همان فرد قبلی در هر مراجعه برای برقراری ارتباط و حمایت عاطفی و جسمانی کافی، موجب استفاده بهتر و بیشتر از مراقبتهای دوران بارداری گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مراقبتهای دوران بارداری،دریافت،رضایت،مراکز بهداشتی
عنوان انگلیسی
Prenatal Care Utilization Rate and Patients Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Studies show, clients&apos satisfaction is an important indicator for service quality assessment. Finding causes of dissatisfaction helps to promote health care services quality. High quality prenatal care services and clients&apos satisfaction decreases maternal and neonatal mortality and morbidity. The perceived quality of the prenatal care by the mothers can not be effectively evaluated unless considering the opinions, demands and satisfaction rate of mothers who receive the care. The objective of this study is to measure prenatal care utilization rate and patients satisfaction in the clinics of Tehran University of Medical Sciences in 2005.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 380 pregnant women who had received prenatal care services in two hospitals and eight health centers were selected randomly and interviewed. Data were gathered using a questionnaire including demographic characteristics and satisfaction questions. Data were analyzed using SPSS and tested with chi-square and Pearson exact test.Results: According to the results, 53.4 % and 14.8% of the pregnant women had received complete and incomplete prenatal care, respectively. Most of the pregnant women (54.7%) were completely satisfied, 23.7% and 21.6% were moderately and poorly satisfied, respectively. There was a significant relationship between the utilization rate and satisfaction of mothers (P< 0.001). 53.4% of mothers in health centers and 46% in hospitals had received complete prenatal care. Satisfaction with prenatal care in health centers and hospitals were 57.5% and 47%, respectively. This difference was probably related to the amount of emotional and physical care received by the patients in the different settings and the characteristics of the centers in which these services are provided. The kind of setting had significant relationship with the utilization and satisfaction rates (P=0.003, P=0.005, respectively). The results showed that the utilization and satisfaction rates in the health centers in which health-care providers were midwives were better than the hospitals in which health-care providers were medical and midwifery students. But in both settings it was lower than 60%.Conclusion: As a result, the utilization rate and satisfaction of mothers were inadequate in health centers and hospitals (lower than 70%). In the hospitals, they were lower than the health centers. The standardization of prenatal care and improvement of educational programs in hospitals should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Utilization
نویسندگان مقاله
سیده طاهره میرمولایی | st mirmolaei
زهره خاکبازان | z khakbazan
انوشیروان کاظم نژاد | a kazemnejad
مهناز آذری | m azari
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-177&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات